Sökning: "svenska ämnesord"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden svenska ämnesord.

  1. 1. Har ni ingen humor eller? : Indexering kontra social tagging av humoristiska romaner

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Angelica Olofsson; [2023]
    Nyckelord :folksonomi; kunskapsorganisation; indexering; katalogisering; svenska ämnesord; humoristiska romaner; genre; aboutness;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att jämföra indexeringen av humoristiska romaner i svenska bibliotekskataloger med sociala taggar på samma romaner på den sociala plattformen Goodreads, för att kunna utreda om sociala taggar har potential att fungera som ett komplement för indexeringen. Det ansågs relevant på grund av att tidigare forskning säger att även om sociala taggar kommer med många brister språkligt, kan de bidra med att täcka de luckor som missats vid indexeringen. LÄS MER

  2. 2. Domänspecifik kompetens : Vad författargivna nyckelord bidrar med i ämnesindexering av resurser i litteraturvetenskap

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Anna Vahlne; [2023]
    Nyckelord :Author-assigned keywords; Topical access; Subject indexing; Literature; Domain analysis; Svenska ämnesord; Controlled vocabulary; Thematic analysis; Författargivna nyckelord; indexering; litteraturvetenskap; domänanalys; Svenska ämnesord; kontrollerad vokabulär; tematisk analys;

    Sammanfattning : The purpose of this Master’s thesis is to contribute to knowledge of what author-assigned keywords add to the indexing of Swedish dissertations in literature. This study had two research questions: 1) What types of keywords do the authors choose? 2) How do the author-assigned keywords compare to the cataloger-assigned subject headings from the controlled vocabulary Svenska Ämnesord (SAO) regarding types of terms, exhaustivity and specificity? Theoretical perspectives for this study come from Domain analysis which is a core paradigm within the research area Knowledge Organization (see e. LÄS MER

  3. 3. En analys av potentiellt problematiska konstruktioner för andraspråksinlärare i fysikläromedel för åk 7–9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Fanny Nordin; [2022-08-16]
    Nyckelord :läromedelstexter; konstruktionsgrammatik; konstruktioner; andraspråk; andraspråksinlärning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Tidigare studier av lexikala svårigheter i läromedelstexter visar att flera skolämnen är teoretiskt tunga och kräver ett stort ordförråd. För elever med svenska som andraspråk kan detta innebära stora utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Konstruktion, administration och tillämpning av Svenska ämnesord och kontrollerade vokabulär

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Andersson; [2022]
    Nyckelord :Controlled vocabularies; Subject headings; Knowledge Organisation; Deconstruction; Derrida; Svenska ämnesord; Etnicity; Nationality; Kontrollerade vokabulär; Ämnesord; Kunskapsorganisation; Dekonstruktion; Derrida; Svenska ämnesord; Etnicitet; Nationalitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska kontrollerade vokabulärer hanterar inkluderande perspektiv. Svenska ämnesord är en nationellt kontrollerad vokabulär med ämnesord som skapats och administreras av Kungliga biblioteket och som används av svenska bibliotek för indexering. LÄS MER

  5. 5. Användningen av HBTQI-relaterade ämnesord i svenska folkbibliotek : En analys av Libris katalog

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Malinen; Viktoria Moberg; [2022]
    Nyckelord :HBTQI; ämnesord; ämneskunskap; Libris; folkbibliotek; HBTQI-certifiering; domänanalys; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : This study focuses on LGBTQI related descriptors for fiction in Libris catalog from a knowledge organizational point of view, specifically domain analysis. It investigates how descriptors related to the LGBTQI-community are used, what different perspectives and points of views may have influenced how they are assigned, and whether it is possible to shed light on LGBTQI-certified and uncertified public libraries degrees of subject knowledge. LÄS MER