Sökning: "svenska 1 GY11"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden svenska 1 GY11.

  1. 1. Läromedel och skrivdiskurser : En undersökning av hur skrivande behandlas i fyra olika läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Theres Linde; [2023]
    Nyckelord :skrivande; gymnasiet; läromedel; läroplan; yrkesinriktat; högskoleberedande; svenska;

    Sammanfattning : Denna studie har som ambition att undersöka hur skrivande behandlas i fyra olika läromedel för gymnasiekursen svenska 1, varav två läromedel är designade för yrkesprogram och två för högskoleförberedande program. Frågeställningarna är kopplade till studiens teori: skriftspråksdiskurser samt hur resultatet kan tolkas utifrån läroplanen Gy11 samt kursplanen för svenska 1. LÄS MER

  2. 2. Undervisning av läsförståelse i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie av fem svensklärares uppfattningar om läsförståelse i deras undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Natalie Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Gy11; gymnasieskola; läsförståelse; lässtrategier; styrdokument; svenska; texturval;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning om gymnasielärares arbete med läsförståelse i kursen svenska 1. De frågeställningar som ställts i studien handlar om hur lärare arbetar med läsförståelse i sin undervisning, vilka lässtrategier de använder och vilken syn de har på läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Islamofobi och antimuslimism i svenska läroböcker : En texttolkande studie om tolerans och intolerans mot islam och muslimer i läroböcker för den svenska gymnasieskolan

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefine Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Tolerans; intolerans; islamofobi; värdegrund; läroboksgranskning; innehållsanalys; Gy11; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna rapport har ämnat att, med utgångspunkt i en texttolkande innehålls- och diskursanalys av fem läroböcker i gymnasieskolans kurser för religionskunskap 1 och 2, belysa diskursen och problematiken kring islamofobi och antimuslimism i samhället som riskerar att reproduceras och underbyggas i religionskunskapsundervisningen. Ambitionen har varit att få en bild av hur de fem läroböckerna framställer islam och muslimer, med hjälp av de teoretiska begreppen tolerans och intolerans. LÄS MER

  4. 4. Är den sekulära normens styrka standard i var och ett religionskunskapsklassrum? : En empirisk studie av gymnasieelevers upplevelse av religions­kunskaps­undervis­ningen i ett sekulariserat Sverige.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Åberg Svensson; [2020]
    Nyckelord :religionsundervisning; religion; religionsdidaktik; sekularisering; svenska skolan; kristendom; ateism; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att dagens religionskunskapsundervisning tenderar att ha ett sekulariserat perspektiv som norm i klassrummet. Denna norm resulterar i exkludering av religiösa elever samt en negativ inställning till individer med religiös tro. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i SVA-undervisning : En kvalitativ intervjustudie med SVA-lärarstudenter om skönlitteraturens roll i SVA-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lovisa Larsson; [2019]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; SVA-lärarutbildningen;

    Sammanfattning : Skönlitteratur ska inkluderas i alla SVA-kurser (1, 2, 3) på gymnasiet enligt Gy11. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken roll SVA-lärarstudenter tycker att skönlitteraturen bör ha i SVA-undervisningen. LÄS MER