Sökning: "svenska för invandare"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden svenska för invandare.

  1. 1. ”Det är inte trevligt att sitta med jacka på sig inomhus” : En samtalsanalytisk studie om konstruktionen av genus på utbildningen Svenska för invandare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Björsson; [2019]
    Nyckelord :assessments; conversational analysis; gender; the hidden curriculum; school-based research; Swedish for immigrants; värderingar; samtalsanalys; genus; den dolda läroplanen; skolbaserad forskning; Svenska för invandrare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine, with a gender theoretical and conversational analytical framework, how teachers in Swedish for immigrants (SFI) distribute positive and negative assessments towards men and women in the classroom and what causes them. The purpose is further to examine how the assessments construct and actualize gender patterns in the education. LÄS MER

  2. 2. ”Det är inte samma att skriva mejl till en kompis och insändare till en tidning, säger min lärare hela tiden”. En studie om skrivutvecklande arbetssätt inom sfi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Fikic Amir; [2015-07-06]
    Nyckelord :Sfi – kurs D; kort utbildningsbakgrund; texttyper; skrivutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar skrivundervisning av elever med kort utbildningsbakgrund på avslutande kursen inom Utbildning i svenska för invandare (sfi), d.v.s. kurs D. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av nyanlända elever i idrott och hälsa : Lärares uppfattningar om inkluderande undervisning av nyanlända elever i ämnet idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Martin Johansson; [2015]
    Nyckelord :Integrering; invandare; språkbarriär; inkluderande strategier.;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har upplevt en ökad andel nyanlända elever i undervisningen vilket ställer krav på inkludering av de nyanlända eleverna. Denna studie avser att öka förståelsen för inkluderingsproblematiken av nyanlända elever i årskurs 7-9 i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER