Sökning: "svenska fonem"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden svenska fonem.

  1. 1. Samarbete mellan lärarprofessioner för att eleverna ska nå målen : Lärandemiljö och tidiga insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsa Andersson; Maria Östlund Rees; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; samarbete; lärmiljö; lärandemiljö; tidiga insatser; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärare; specialpedagog; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur speciallärare och lärare beskriver att de samarbetar gällande de elever som bedöms vara i svårigheter och därmed riskerar att inte nå kunskapsmålen i årskurs tre i ämnet svenska. Studien är relevant eftersom det finns behov av mer kunskap om professioners samarbete, proaktivt arbetssätt, god lärandemiljö och tidiga insatser för läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. Språkets form respektive funktion i läs- och skrivundervisning : En analys av läroböcker för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Asplund Jensen; [2022]
    Nyckelord :Funktion; form; läs- och skrivundervisning; läromedel; lärobok; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har två läroböcker för läs- och skrivinlärning i ämnet svenska för årskurs 1 analyserats avseende hur språkets form respektive funktion kommer till uttryck i dessa, avseende utformning och utrymme. Studien bygger på det sociokulturella perspektivet på lärande och utgörs av en kvalitativ respektive en kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om lärares uppfattning om elevers engelska uttal i grund- och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ossama Abomadyara; Mohammad Ammar Alfattal; [2022]
    Nyckelord :Fonem; EFL; modersmål och negativ transfer; ljudsystem; uttal.;

    Sammanfattning : Many studies and much research highlight the importance of English pronunciation. This study aims to find out how English teachers describe the difficulties their students face with English pronunciation and how English teachers think about improving their students' pronunciation. LÄS MER

  4. 4. ”Alla är förtjänta av att lära sig ljuden” : En studie om förskoleklasslärares undervisning med att främja elevers fonologiska medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annika Nyfors; Elin Persson; [2021]
    Nyckelord :Phonological awareness; phonemic awareness; teaching reading; preschool class; Fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; läsinlärning; förskoleklass;

    Sammanfattning : Att inneha fonologisk medvetenhet är grunden i att utveckla läsning. Fonologisk medvetenhet innebär förmågan att urskilja de ljud som finns representerade i språkets ljudsystem. Fonologisk medvetenhet har en underkategori som kallas fonemisk medvetenhet. Det innebär att barnet kan urskilja språkljud eller fonem i ett ord. LÄS MER

  5. 5. “Uttalet cementeras efter ett år” Uttalets plats i läromedel i nybörjarsvenska : En läromedelsanalys

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Svetlana Svensson; [2021]
    Nyckelord :uttal; uttalsundervisning; brytning; svenska för invandrare SFI ; läromedelsanalys; läromedel;

    Sammanfattning : Inom forskningen har man dragit slutsatsen att ett begripligt och lyssnarvänligt uttal har stor betydelse för hur talaren blir bemött. Det innebär att uttal är något som bör tränas i undervisning i svenska som andraspråk. LÄS MER