Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om barns språk utvecklas genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fekran Sawwan; [2023]
    Nyckelord :fantasi; förskollärare; kommunikation; kreativitet; leka med barn; språkutveckling; och språkverktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärarens uppfattning om barns språkutveckling främjas genom lek på förskolan, samt vilka verktyg beskriver förskollärarna att de används. Med hjälp av kvalitativa analysmodeller av intervjuer implementerade och skrev jag ner förskollärares svar på mina frågor om barns språkutveckling och samlade in det viktigaste datamaterialet. LÄS MER

  3. 3. "å hon e så hon bara de e de sjukaste ja hört" : En multimodal interaktionsanalys av dubbla anföringsfraser i ett flerpartssamtal på svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Wilma Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal interaktionsanalys; citat i interaktion; rapporterat tal; dubbla anföringsfraser; CA; diskurspartiklar; anföringsmetoder;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från en observation av ett interaktionellt fenomen som jag har valt att kalla fördubbla anföringsfraser. Syftet med uppsatsen är att undersöka detta fenomen och synliggöra hur ochvarför dubbla anföringsfraser används för att introducera citat. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Samuelsson; Bahar Ghoreyshi; [2023]
    Nyckelord :language development; mother tongue; multilingualism; preschool; preschool teacher; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med elva förskollärare som alla jobbar i förskolan med flerspråkiga barn i en barngrupp med en språklig mångfald. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan : förskollärares syn kring arbetet med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Maurits; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning  Sverige är i dag ett mångkulturellt land och med många barn som talar flera olika språk. Förskolan ses som en arena för flerspråkiga och mångkulturella möten. Forskning visar att pedagoger upplever utmaningar kring arbetet med flerspråkighet men även möjligheter med att arbeta med flerspråkighet i förskolan. LÄS MER