Sökning: "svenska konkurrenslagen"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden svenska konkurrenslagen.

  1. 1. Missbruk av dominerande ställning på digitala marknader - En studie av missbruk av dominerande ställning på digitala plattformar och förslaget om EU-förordning om digitala marknader

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Maariah Shahzad; [2022]
    Nyckelord :Missbruk av dominerande ställning; Artikel 102 FEUF; Digitala marknader; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har ökat konkurrensrättsliga utmaningarna på digitala marknader. Digitala plattformars missbruk av dominerande ställning har gett upphov till nya konkurrensrättsliga problem exempelvis i samband med användning av andra plattformarnas kunddata och jämförelsetjänster. LÄS MER

  2. 2. Gigarbete, arbetsskydd och arbetstagarpresumtionen i COM(2021)762

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Hedvig Sävenryd; [2022]
    Nyckelord :Arbetsrätt; Gigekonomi; plattformsarbete; plattformsdirektivet.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Gigekonomins snabba framfart har lett till oklarheter kring tillämpandet av arbetsskyddet för gigarbetare. Uppsatsens övergripande syfte är att analysera gigarbetares möjlighet till arbetsskydd enligt svensk lag utifrån arbetstagarbegreppets omfattning. I EU-direktivet COM(2021) 762 art. LÄS MER

  3. 3. Måttet på konkurrenskraft - Är mekanismerna för anmälan av företagskoncentrationer ändamålsenliga för digitala plattformar?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lina Landberg; [2020]
    Nyckelord :konkurrensrätt; företagskoncentrationer; åläggande; digitala plattformar; omsättningsbaserat; transaktionsbaserat; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Online platforms are two-sided or multi-sided markets that enable the gathering of different customer groups. For instance, these groups may consist of marketers and end-users. A few of these platforms, such as Amazon, Google and Facebook, have consolidated significant market power in recent years. LÄS MER

  4. 4. På varsin armlängds avstånd - En komparativ studie av EU-medlemskapets relevans för Sveriges respektive Norges konkurrenslagstiftning och syn på EU/EES

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Erik Sanded; [2019]
    Nyckelord :Komparativ rätt; konkurrensrätt; EU-rätt; EU-medlemskap; Norge; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av dels EU-medlemskapet i sig, dels närvaron vid förhandlingsbordet gällande många aktuella rättsakter, framstår Sveriges skyldighet att anpassa sig till EU-rätt i mångt och mycket som legitim. Såväl den överlag EU-positiva befolkningen i Sverige som svenska politiker, tycks i dagsläget ha funnit sig förhållandevis väl i detta landskap. LÄS MER

  5. 5. Konkurrerande offentlig säljverksamhet - En utvärdering av KOS-reglernas ändamålsenlighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oscar Sjöberg; [2018-10-05]
    Nyckelord :Kommunal konkurrens; Kommunal konkurrensrätt; Kommunal kompetens; Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet; KOS;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att utvärdera de så kallade KOS-reglernas (konkurrenslagen 3 kap 27 – 32 §§) förmåga att leva upp till de uttalade ändamålen – att minska offentliga säljverksamheters effekt på konkurrensen och därmed bidra till effektiv konkurrens. Då näringslivet tvingas konkurrera med offentliga aktörers säljverksamheter, som drivs utan vinstkrav och utan risk för konkurs, finns risk att konkurrensen störs. LÄS MER