Sökning: "svenska lag"

Visar resultat 21 - 25 av 1203 uppsatser innehållade orden svenska lag.

  1. 21. Undersökning av grundläggningsmetod, kantbalkar utförda med glas, polystyren och korslimmat-trä.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Daniel Eliasson; Olle Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Carbon dioxide emissions; small house; foundations; crosslaminated wood; ultimate limit state; Serviceability limit state; shear force; core boundary; U-Value; 2:1 load distribution; elasticity theory; hooks law; strain; Koldioxidutsläpp; småhus; grundfundament; korslimmat-trä; brottgränstillstånd; bruksgränstillstånd; skjuvkraft; kärngräns; U-värde; 2:1 lastfördelning; elasticitetsteori; Hookes lag; töjning;

    Sammanfattning : Byggbranschen bidrar till stora utsläpp av växthusgaser, och det är därför viktigt att utforska hållbara material för att minska påverkan. Studien fokuserar på grundfundament för mindre trähus i Sverige, där betong i platta på mark ersätts med korslimmat trä (KLT) för att reducera klimatpåverkan. LÄS MER

  2. 22. ”För att helgon skall förbli helgonlika, måste de främmande bli syndabockar” : Gestaltningen av gängkriminaliteten och konstruktionen av 'de andra' i alternativa medier och nationell kvällspress

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Carolina Falk; [2023]
    Nyckelord :framing; gängkriminalitet; alternativa medier; invandringskritiska alternativa medier; kvällspress; orientalism; de andra ; gestaltning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gängkriminaliteten gestaltas i svenska nyhetsmedier utifrån tre frågeställningar. (1) Vilka likheter och skillnader medietyperna emellan kommer till uttryck vid gestaltningen av gängkriminalitetens problemdefinieringar, orsaksdiagnoser, moraliska bedömningar och lösningsförslag? (2) Uttrycks gängkriminaliteten genom episodiska eller tematiska gestaltningar och hur skiljer sig detta medietyperna emellan? (3) Hur kommer orientalistiska tematiker och konstruktionen av 'vi' och 'de andra' till uttryck vid gestaltningen av gängkriminaliteten och hur skiljer sig detta medietyperna emellan? Detta möjliggörs genom en kvalitativ och komparativ textanalys av nyhetsartiklar med avstamp i Entmans (1993) Gestaltningsteori och Saids (1978) Orientalism. LÄS MER

  3. 23. Verkan av No Oral Modification-klausuler i svensk och engelsk rätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Fredrik Tornerhjelm; [2023]
    Nyckelord :Avtalsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : No oral modification-klausuler är en typ av boilerplate-klausul som är vanligt förekommande i svenska och internationella avtal. De går att identifiera genom att de typiskt sätt begränsar avtalsparter från att göra ändringar i avtalet på något annat sätt än skriftligt, även kallat ett skriftkrav. LÄS MER

  4. 24. Social hållbarhet i bostadsförvaltande bolag : En jämförelse mellan noterade och onoterade allmännyttiga bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josephine Eriksson; Sissel Ternström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Företag är under en ökande press att ta ett ansvar gällande deras hållbarhetsarbete. För bostadsförvaltande bolag är den sociala aspekten viktig, speciellt i de områden där det råder segregation och andra problem. LÄS MER

  5. 25. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Tomasine Cooper Ellhammar; [2023]
    Nyckelord :onlinereklam; MFL; GDPR; LEK; Barnkonventionen; DSA; TikTok; EU-kommissionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER