Sökning: "svenska massmedier"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden svenska massmedier.

  1. 1. Fördelningen av osynligt arbete: En synlig ojämlikhet? : En kvantitativ studie om hur inkomst och kön påverkar fördelningen av osynligt arbete i parförhållanden i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ella Eklund; [2024]
    Nyckelord :Osynligt arbete; kön; inkomst;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats är att begreppet osynligt arbete regelbundet cirkulerat i massmedier, böcker och forskning, både i en svensk och internationell kontext. Till det osynliga arbetet hör den typ av arbete som inte ges ekonomisk ersättning, och som ofta karaktäriseras av att det går obemärkt. LÄS MER

  2. 2. Hedersförtryck och Social kontroll En innehållsanalys av svensk medierapportering om hedersförtryck

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Gentijana Voca; [2022]
    Nyckelord :Social kontroll; hedersförtryck; våld; skam; skuldkänslor; bestraffning; Social Sciences;

    Sammanfattning : ABSTRAKT Författare: Gentijana Voca Titel: Hedersförtryck och Social kontroll. En innehållsanalys av svensk medierapportering om hedersförtryck. LÄS MER

  3. 3. “Borta farligt men hemma bäst?” : En studie om svenska kvinnors upplevelser om hot och rädslor i sitt resande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Eva Hrafnsdóttir; Moa Ek; Claudia Anders; [2022]
    Nyckelord :Risk perception; Gender differences; Crimes against women; The Tourist Gaze; Pierce’s Travel Career ladder; Choice of destination; Women; Danger; Violence; Gender violence; Solo traveling; Globalization; Riskbedömning; Könsskillnader; Brott mot kvinnor; Oro; “Tourist Gaze”; Turistblicken; “Pierces Travel Career ladder”; Val av destination; Kvinnor; Fara; Våld; Könsvåld; Soloresor; Globalisering;

    Sammanfattning : Vi alla känner igen ordspråket “Borta bra men hemma bäst” men hur sant är det egentligen?  Turism har alltid funnits i någon form och kommer alltid att finnas i någon form. Som en konsekvens av globaliseringen under de senaste decennierna har länder runt om i världen kommit närmare än någonsin. LÄS MER

  4. 4. S.W.A.- Swedes With Attitudes : En receptionsanalys av uttryckta attityder gentemot svensk gangsterrapp.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rami Raghid; Vilmer Franzino; [2020]
    Nyckelord :Moralpanik; Encoding Decoding; tredjepersonseffekten; svensk gangsterrapp; svenska massmedier; diskussionsforum; receptionsanalys; netnografi;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studien syftar till att bidra med en fördjupad förståelse samt en ökad kunskap om attityderna gentemot svensk gangsterrapp. Utifrån syftet och vad uppsatsen vill uppnå författades fyra forskarfrågor: ”Vilka attityder till svensk gangsterrapp uttrycks i svenska massmedier?”, ”Hur kan attityderna gentemot gangsterrapp i svenska massmedier förstås utifrån moralpanik och tredjepersonseffekten?”, ”Vilka attityder till svensk gangsterrapp uttrycks i diskussionsforum?”, ”Hur kan attityderna förstås utifrån teorin om encoding/decoding samt tredjepersonseffekten?”. LÄS MER

  5. 5. TIME's Person of the Year 2019: A framing analysis about Greta Thunberg in the U.S. mainstream media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Christina Abdulahad; Una Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Strategic communication; Mainstream media; Mass media; Media biases; Content Analysis; Media framing; Semiotics; Greta Thunberg; United States; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under 2019 ägde världens största klimatdemonstration rum med den svenska klimataktivisten Greta Thunberg i fronten. Samtidigt meddelade den amerikanska presidenten Donald Trump att USA skulle dra sig ur Parisavtalet. Mediernas gestaltning påverkar samhällsdiskurser och utgör därmed ett viktigt koncept inom strategisk kommunikation. LÄS MER