Sökning: "svenska mediers syn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden svenska mediers syn.

  1. 1. Känner mig vilse i pannkakan! : En fenomenografisk studie med fokus på implementeringsprocessen av det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Arvid Viklund; Mikael Norlin; [2023]
    Nyckelord :Implementering; sexualitet; samtycke; relationer; gymnasiet; läroplan; uppfattningar; lärare; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Från och med hösten 2022 byttes den svenska läroplanens kunskapsområde sex- och samlevnad ut mot sexualitet, samtycke och relationer. Syftet har varit att förstärka skolans värdegrundsarbete med jämställdhet, trygghet och studiero som centrala teman. LÄS MER

  2. 2. A historical person - three different popular historynarratives. : A gender analysis of popular history media's relationship to historicaltruth in the 21st century

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Estelle Nambord; [2021]
    Nyckelord :genusanalys; historisk sanning; komparativ metod och populärhistoria;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker tre svenska populärhistoriska mediers förhållande till begreppethistorisk sanning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur de populärhistoriska mediernakonstruerar historiska narrativ genom att finna likheter och skillnader i mediernas förhållandetill begreppet historisk sanning. LÄS MER

  3. 3. En genväg till lycka eller misär? : En kritisk diskursanalys av svenska mediers framställning av spel om pengar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Erik Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Spel om pengar; spelreklam; spelmissbruk; spelberoende; kritisk diskursanalys; representation; ansvarsfullt spelande; CDA;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka svensk medias framställning av spelandet om pengar och spelmissbruk. Genom att använda Marianne Winther Jørgensen och Louise Phillips tolkning av fyra analytiska verktyg av Norman Faircloughs Critical Discouse Theory samt författarparets tolkning av Michel Foucaults syn på diskurs, analyserar uppsatsen det empiriska materialet som i det här fallet är åtta stycken nyhetsartiklar från tre av Sveriges största nyhetstidningar. LÄS MER

  4. 4. “Alltså om Twitter är som Aktuellt… så är ju Instagram mer som morgonsoffan” : En kvalitativ analys av Veronica Palms och Lars Ohlys Instagram-användande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Lova Henrikson; Felix Bergenholtz; [2014]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; sociala medier; kritisk diskursanalys; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : De senaste åren har präglats ett av sociala medier-bruk i stadigt ökande omfattning. Bilddelningsplattformen Instagram är ett av dessa medier. Med 150 miljoner användare* (data hämtad 6 september 2013), är plattformen ett av de största sociala nätverken idag. LÄS MER

  5. 5. Blame games – en studie av ansvarsfrågan i fallet med Etiopiensvenskarna

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isabella Wising; Ulrika Tauberman; [2012-09-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Blame games – en studie av ansvarsfrågan i fallet med Etiopiensvenskarna Författare: Isabella Wising och Ulrika Tauberman Uppdragsgivare: JMG, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2012 Handledare: Nicklas Håkansson Sidantal: 59 Antal ord: 19 886 Syfte: Att undersöka hur blame games konstruerades i svenska dagstidningars bevakning av fallet med ”Etiopiensvenskarna” (Martin Schibbye och Johan Persson) under perioden 1 juli – 31 mars 2012. Metod: Kvalitativ textanalys enligt ECA (Ethnographic Content Analysis). LÄS MER