Sökning: "svenska mejerimarknaden"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden svenska mejerimarknaden.

  1. 1. Gefleortens Mejeriförening : Orsaken bakom fusionen med Arla Foods

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Felicia Norén; Sofia Ronström; [2018]
    Nyckelord :kooperativ; mejeri; svenska mejerimarknaden; transaktionsspecifika tillgångar; transaktionskostnader; äganderättsteori; agentteori;

    Sammanfattning : Den svenska mejerimarknaden har förändrats snabbt och radikalt. Allt fler kooperativa företag försvinner och ett fåtal större aktörer kvarstår. De mindre kooperativa företagen som inte klarar att konkurrera pressas till att fusionera eller köpas upp. LÄS MER

  2. 2. Splitleverans av mjölk : en studie om svenska mjölkproducenters incitament till splitleverans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Matilda Helgesson; Ellinor Svensson; [2016]
    Nyckelord :kooperativ; lönsamhet; mejeri; mjölkkris; mjölkproducent; splitleverans; transaktionskostnader; transaktionsspecifika tillgångar; variabler; vertikal integration;

    Sammanfattning : Utvecklingen på den europeiska mejerimarknaden har orsakat en ekonomisk kris för de svenska mjölkproducenterna. Krisen är en följd av avskaffandet av mjölkkvoter för den europeiska mjölkproduktionen vilken skapat en obalans mellan produktion och konsumtion av mjölk, där utbudet överstiger efterfrågan. LÄS MER

  3. 3. Framtida möjligheter på den växtbaserade mejerimarknaden

    M1-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Angelika Jansson; Linnéa Karell; [2015]
    Nyckelord :delmarknad; Extern marknadsanalys; konsumentsegment; mejerimarknad; växtbaserad mejerimarknad; växtbaserad; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Bakgrund Att hela 90 procent av den svenska befolkningen konsumerar mejeriprodukter varje dag visar på hur starkt integrerad denna typ av produkt är i den svenska kulturen. Mejeridisken har dock förändrats mycket under de senaste åren och antalet produktvarianter på marknaden har ökat drastiskt. LÄS MER

  4. 4. Samarbetet mellan leverantör och dagligvaruhandel vid tillverkning av EMV : en studie av EMV på den svenska mejerimarknaden

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Annika Svennung; [2008]
    Nyckelord :egna märkesvaror; mejeri; dagligvaruhandel; kontrakt;

    Sammanfattning : Dagligvaruhandeln befinner sig i en hård konkurrenssituation. Det gäller att locka konsumenter till kedjornas butiker, och framförallt få dem att bli trogna kunder. Detta har lett till att livsmedelskedjorna antagit ett antal strategier för att stärka konkurrensförmågan. En av dessa är EMV, Egna Märkesvaror. LÄS MER