Sökning: "svenska negationer"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden svenska negationer.

  1. 1. ”Jag inte förstår” : Identifikation av negationsplacering i talat språk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Samuel Kindström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk SVA ; Negationsplacering; Reception; Processbarhetsteorin; inlärningsålder; Exponeringstid;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade undersöka skillnaden mellan personer med svenska som L1, förstaspråk, och L2, andraspråk, i förmågan att identifiera korrekt och inkorrekt placering av negation i huvudsats och bisats i talat språk. Vidare ämnade studien att undersöka huruvida det fanns en korrelation mellan variablerna inlärningsålder och exponeringstid. LÄS MER

  2. 2. ”Det finns ingen reflektion i lärandet i hemlandet ”Språkliga konstruktioner av andraspråkslärares implicita attityder till nyanländas kulturella resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Helin Duman; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; andraspråkselever; transfer; kodväxling; flerspråkighet i undervisningen; translanguaging; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med min studie är att undersöka med vilka språkliga medel negativa attityder till nyanländas kulturella resurser konstrueras. Frågeställningar som besvaras i studien är:  Med vilka språkliga medel konstrueras explicita och implicita negativa attityder till nyanlända elever?  Hur kommer dessa till uttryck i relation till kulturella resurser som flerspråkighet, kodväxling, modersmål och transfer? Metoden i studien är en kvalitativ analys av inspelat material där några utvalda analyseras ingående. LÄS MER

  3. 3. Språket som politiskt verktyg : Benämningar av könskategorier ur ett normkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Nathalie Tjernberg; [2016]
    Nyckelord :Könsneutraliserande strategier; könsspecificerande strategier; normkritiskt perspektiv; benämningar; icke-sexistiskt språkbruk; positioneringsanalys; jämställdhet; pragmatik; konstruktivism; bortnämning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att beskriva vilka olika kommunikativa strategier med avseende på kön en stiftelse som arbetar för jämställdhet använder i sina texter. Syftet är även att analysera hur stiftelsen använder dessa strategier, samt att tolka strategivalen för att se vilka underliggande normföreställningar som kan utläsas utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Den svenska identiteten - en delstatlig organisations definition och konstruktion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotte Hoffstedt; Elisabet Welinder; Amelie Hedenstierna; [2008]
    Nyckelord :varumärkesidentitet; varumärkefiering; Nation branding; identitetsprisma; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta examensarbete är att utveckla bättre förståelse för vilken bild av svenskhet NSU förmedlar samt problematisera användandet av varumärkesteorier på kulturella och politiska fenomen som länder och nationer. Vid val av tillvägagångssätt har vi utgått ifrån en abduktiv ansats, där vår primära källa har varit en kvalitativ dokumentstudie över offentligt material publicerat av NSU samt material relaterat till detta. LÄS MER

  5. 5. Barns tankar om skolan : En hermeneutiskt inspirerad intervjustudie med tio barn i en förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Marina Sander; [2007]
    Nyckelord :Barn; diskurs; livsvärld; perspektiv; skola; tankar;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka vad barn i en förskoleklass har för tankar om skolan. Frågeställningen lyder: Vilka tankar har tio barn i en förskoleklass om skolan? Anledningen till att undersöka detta är, att barns tankar är unika och det är av stor vikt att ta reda på vilka tankar de har om skolan. LÄS MER