Sökning: "svenska prov 2002"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden svenska prov 2002.

  1. 1. Måste 15-åringar kunna skriva krönikor? : Förekomsten av genreord, och deras betydelse, i nationella prov i svenska och svenska som andraspråk 1985-2014

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Ågren; [2021]
    Nyckelord :genreteori; genreord; nationella prov; skrivbedömning; textkvalitet; texttypologi; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Många vetenskapliga studier har visat att lärare påverkas av nationella prov. Uppgifterna som förekommer på proven, samt de medföljande bedömningsanvisningarna, har betydelse för hur lärare ser på vad som bör prioriteras i undervisningen och hur elevers resultat ska bedömas. LÄS MER

  2. 2. Skrivförmåga i förfall? : En undersökning av elevers argumenterande skrivande 2002 och 2012

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emilie Tengbom Zetterman; [2014]
    Nyckelord :Elevtext; nationella prov; skrivförmåga; funktionell grammatik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att pröva hypotesen att elevers skrivförmåga har försämrats mellan år 2002 och år 2012. Hypotesen är uppställd utifrån en samstämmig debatt i media de senaste åren om en negativ utveckling av svenska elevers skrivförmåga. LÄS MER

  3. 3. Uppsåtets nedre gräns : Ett slagfält för utvecklingen av det personliga ansvaret inom straffrätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ylva Vessman; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Genom kriminalisering fastslår staten att ett visst beteende är önskvärt eller icke önskvärt.Syftet med detta är repressivt, att förhindra oönskat beteende; att försöka styra medborgarna till att undvika de kriminaliserade, oönskade, handlingarna. Vilket beteende somkriminaliseras är ett kriminalpolitiskt övervägande. LÄS MER

  4. 4. Hur bedöms elever på det nationella provet i Svenska B med avseende på genre och struktur?/How Are Students Graded with Respect to Genre and Structure in the National Exam in the Course Svenska B?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stina Svensson; [2009]
    Nyckelord :analys av argumenterande texter; genre och grammatik; bedömning av nationella prov i svenska; textbindning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur bedömningen av nationella prov i kursen Svenska B i gymnasieskolan ser ut med fokus på genre och grammatiska aspekter som hör till den argumenterande genren, samt att se huruvida bedömningen av detta har ändrats mellan 1996 och 2008. Först konstruerades en textanalysmodell som ligger till grund för analys av tre elevtexter från det nationella provets bedömningshäften från olika år (1996, 2002 samt 2008). LÄS MER

  5. 5. Palaeomagnetic secular variations in the varved sediments of lake Gościąż, Poland : testing the stability of the natural remanent magnetization and validity of relative palaeointensity estimates

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionen

    Författare :Andreas Nilsson; [2006]
    Nyckelord :Palaeomagnetism; Holocene varved lake sediments; varve chronology; geomagnetic models; Holocena varviga sjösediment; varvkronologi; geomagnetiska modeller; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Fyra två meter långa borrkärnor, med sjösediment från Gościąż, Polen, analyserades med hjälp av den s.k. Pseudo-Thellier metoden, en metod som används för att utvärdera tillförlitligheten av variationer av styrkan i det jordmagnetiska (palaeointensiteten) fältet över tiden. LÄS MER