Sökning: "svenska rättstavning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden svenska rättstavning.

  1. 1. RÄTTA FÖR RESULTAT? : OM OLIKA METODER ATT UNDERVISA RÄTTSTAVNING I F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Edin; [2021]
    Nyckelord :Rättstavning; undervisning i Svenska år 1-3; behaviorismen;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte är att beskriva, analysera och visa utfallet av en yrkesverksam grundläraresmetod att systematiskt undervisa i rättstavning i årskurs 1–3, med särskilt fokus på årskurs 3. Den bidrar med kunskaper om en undervisningsmetods resultat för kunskaper i stavning på lågstadiet, vilket görs genom att besvara studiens forskningsfrågor om vilket betydelse en lärares undervisningsmetod i rättstavning har för elevers kunskaper i rättstavning? Även genom att studera begränsningar som kan urskiljas i lärares metoder för undervisning i rättstavning?Syftet uppnås genom att titta på vilken grund som finns i läroplanen och kursplanen i svenska att bedriva systematisk undervisning i rättstavning, samt att studera vad forskning visar och lärares erfarenheter om resultat av systematisk undervisning och elevers kunskaper, förmågor och lärande?Genom att studera en lärares val av undervisningsmetod vid rättstavning och titta på sambandetmellan elevers förvärvade kunskaper inom rättstavningen och den aktuella metoden kundeelevers kunskapsresultat urskiljas. LÄS MER

  2. 2. Det digitala klassrummet : En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg i anknytning till skrivundervisning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hilda Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Digital tools; writing education; middle school; Digitala verktyg; skrivundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en överblick av den forskning som gjorts om digitala verktyg i anknytning till skrivundervisning i mellanstadiet. Studien är en systematisk litteraturstudie som undersöker vilka digitala verktyg som inkluderas i skrivundervisning och vilka fördelar och nackdelar dessa har. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktygs roll för elevers skrivande av ut-texter : En litteraturstudie om digitala verktyg i förhållande till elevers stavning, redigering och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kajsa Nyberg; Jennifer Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Digital writing; handwriting; editability; spelling; middle school; motivation; writers.; Digitalt skrivande; skrivande för hand; textredigering; rättstavning; mellanstadiet; motivation; skribenter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur skrivande med digitala verktyg som en dator eller surfplatta, påverkar elevers skrivande av ut-texter. Studien består av tre teman: a) stavning b) redigering och c) motivation och utifrån dessa presenteras och diskuteras forskning om det digitala skrivandet. LÄS MER

  4. 4. Bärbar dator eller datorplatta, när eleven själv får välja

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Lennartsson; [2016]
    Nyckelord :Appropriera; artefakt; bärbar dator; datorplatta; medierade verktyg; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt BakgrundFör elever som är i behov av stöd kan ett digitalt verktyg underlätta skrivprocessen. I dag har dessa verktyg blivit ett naturligt inslag i den svenska gymnasieskolan och kan bli ett viktigt redskap i skolarbetet. LÄS MER

  5. 5. E de Viktigt at kuNa sta Va ret? Lärares attityder till undervisning i skrivregler i relation till resultat på nationella ämnesprov i svenska i årskurs tre

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Johan Gilberth; [2014-06-10]
    Nyckelord :lärares attityder; skrivregler; stavning; interpunktion; svenska; undervisning; ämnesprov åk3;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att studera lärares attityder till skrivregler, undervisningen om skrivregler och målen i kursplanen som rör skrivregler. Jag har också analyserat resultatet på ämnesprovet i syfte att utforska samband mellan lärares attityder till sin utbildning, undervisningens innehåll och elevers resultat. LÄS MER