Sökning: "svenska skolhistoria"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden svenska skolhistoria.
1. Intelligens och ideologi i skolan : Intelligensforskningen och den svenska efterkrigstidens skoldebatt i ett ideologiskt ljus
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : Intelligence and Ideology in School: The Science of Intelligence and the Swedish Postwar School Debate in an ideological light. In the 1940’s, Swedish progressives and conservatives alike embraced the study of human intelligence and psychometrics as a key science in the quest for improving modern society through comprehensive school reform. LÄS MER
2. Hur engelska blev vårt andra språk : En pedagogisk och politisk historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Det här arbetet handlar om hur det gick till när engelskan blev vårt andra språk. Året var 1946 andra världskriget var över och Nazityskland hade fallit. I Sverige togs ett beslut som hade behandlats i flera år. Beslutet var att engelskan skulle bli det första främmande språket i svenska skolor. LÄS MER
3. Entreprenöriellt lärande, Ett pedagogiskt förhållningssätt eller politiskt verktyg?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vi arbetar båda två som lärare på samma gymnasieskola och började spåna på idén med vår uppsats ungefär samtidigt som det blev allt tydligare för oss att implementeringen av Entreprenöriellt lärande på vår arbetsplats de facto höll på att bli en verklighet. Trots diverse studiedagar med utbildning i hur vi skall ta oss an detta nya arbetsätt kände vi oss en aning förvirrade över vad begreppen egentligen betyder och innebär för oss i vårt arbete som pedagoger. LÄS MER
4. Icke tillträde. En gymnasieskola för alla?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med denna undersökning är att beskriva gruppen elever som inte är godkända i de behörighetsgivande ämnena svenska/svenska som andraspråk, engelska och/eller matematik och som därmed inte är behöriga till gymnasieskolans nationella- eller specialutformade program. Beskrivningen görs utifrån betyg, läsning samt ungdomars egna berättelser. LÄS MER
5. Krigsbarn i Alvesta : En studie av hur folkskolan i Alvestabygden såg på finska krigsbarn åren 1941-1945.
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka institutionen folkskolans syn på finska krigsbarn i Alvestabygden åren 1941-1945. Utifrån en strukturalistisk institutionsteori analyseras folkskolans behandling av de finska krigsbarnen, såsom det ger sig uttryck i källmaterialet. LÄS MER