Sökning: "svenska som andraspråk för nyanlända"

Visar resultat 1 - 5 av 164 uppsatser innehållade orden svenska som andraspråk för nyanlända.

  1. 1. NYANLÄNDA ELEVER OCH ARABISKAUNDERVISNINGEN Hur nyanlända elever i åk 6 upplever modersmålsundervisningen i arabiska och hur den påverkar deras inlärning av svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Rasha Ajjanelhadid; [2023-06-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; modersmålsundervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Forskningen fokuserar på elevens åsikter och erfarenheter för att utveckla effektivare undervisningsmetoder som tar hänsyn till elevernas kulturella och språkliga bakgrund. Två frågeställningar som ska besvaras är om eleverna tycker att arabiskaundervisningen är viktig och varför samt hur det påverkar deras inlärning av svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. "Du kan svaret men du förstår inte själva frågan" : En kvalitativ intervjustudie av nyanlända elevers uppfattning om språkintroduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elina Wieser; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; intervjustudie; språkintroduktion; elevperspektiv; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur elever på språkintroduktionsprogrammet upplever sin skolvardag. Studiens material utgörs av elevintervjuer, tre enskilda och två gruppintervjuer, och dessa har analyserats tematiskt. Informanterna berättar att de önskar möte, att de känner sig delvis utanför. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogiska stödinsatser på gymnasieprogrammet introduktionsprogram språkintroduktion : en granskning av 40 åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Brenda Griffin; Ulrika Karlsson; [2023]
    Nyckelord :IMS språkintroduktion; nyanlända; specialpedagogiska stödinsatser; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med nya kunskaper om specialpedagogiska stödinsatser som ges till nyanlända elever på gymnasieskolans introduktionsprogram språkintroduktion. För att göra det har en kvantitativ studie genomförts i vilken åtgärdsprogram har samlats in och granskats. LÄS MER

  4. 4. Studiehandledning på modersmål : En kvalitativ studie om samarbetet mellan ämneslärare och studiehandledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ceren Atasoy; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; studiehandledning på modersmål; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samarbetet mellan studiehandledare på modersmål och svenska som andraspråksläraren, läraren i samhällsorienterade ämnen och läraren i naturorienterande ämnen, dels för att se hur samarbetet skiljer sig och dels för att se om de kan få utbyte av varandras samarbetssätt. Denna studie är kvalitativ där tre ämneslärare och tre studiehandledare som arbetar med varandra på samma grundskola inom ett storstadsområde intervjuades med semistrukturerade frågor. LÄS MER

  5. 5. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Carlander; [2023]
    Nyckelord :analfabeter; lättläst; svenska som andraspråk; trygg; undervisning;

    Sammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER