Sökning: "svenska som andraspråk förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden svenska som andraspråk förskola.

  1. 1. "Det är en rikedom att kunna olika språk" : en kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Charlotte Viklund; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikation; modersmål; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Skolinspektionens granskning (2017) visar att flera barn i dagens förskola har en utländskhärkomst och att de är eller kommer att bli flerspråkiga. Granskningen belyser även attförskollärarna saknar specifika kunskaper som riktar sig mot ett språkutvecklande arbetssättnär det kommer till andra språk än svenska. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av barn i språksvårigheter i förskolan : - “Jag tänker att de här barnen behöver få kännasig trygga i våran miljö, att vi inte är‘va’-människor.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Lundmark; Naima Walter; [2023]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; hjälpmedel; inkludering; språksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar inkluderande med barn i språksvårigheter samt vilka resurser och hjälpmedel som finns att tillgå i förskolan. Arbetet är baserat på semistrukturerade intervjuer och är en kvalitativ studie. LÄS MER

  3. 3. Dokumentation, kartläggning, språkstöd och samverkan kring flerspråkiga barn och elevers språkutveckling i förskolan och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josephine Helgemo; [2023]
    Nyckelord :dokumentation; kartläggning; samverkan; språkstöd; flerspråkighet; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om på vilka olika sätt pedagoger i förskolan och förskoleklassen dokumenterar och kartlägger flerspråkiga barns språkutveckling, vilket språkstöd som ges vid dessa tillfällen, samt på vilken information som överförs och hur samverkan sker vid övergången från förskola till förskoleklass. För att uppnå studiens syfte användes kvalitativa intervjuer som metod där det insamlade materialet analyserades utifrån det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning inom studiens ämnesområde. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta aktivt med språkutveckling i förskolan för att främja barn med annat modersmål. : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare  beskriver arbetet med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Felicia Albinsson; Rebecca Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; svenska som andraspråk; språkutveckling; metoder; modersmål;

    Sammanfattning : Studiens ämne är språkutveckling med fokus på barn med annat modersmål. Där syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja språkutvecklingen hos de barn som har svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med språkutvecklin i förskolan med svenskspråkiga och flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Carola Ram Svärd; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; language learning; pree school; language development; svenska som andraspråk; förskola; språkutveckling; flerspråkighet; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how preschool teachers work with language development regarding children who speak Swedish as their mother tongue as well as children with other first language. This thesis will also examine how the teachers look upon their mission to help the children in their language development both regarding the Swedish language as well as a pontential other first language. LÄS MER