Sökning: "svenska som andraspråk förskoleklass"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden svenska som andraspråk förskoleklass.

  1. 6. Betydelsen av undervisning om språklig medvetenhet och tidiga insatser i förskoleklass för att elever ska klara kunskapskraven i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Henning; Marjo Hyrkäs; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; språkutveckling; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare och övrig personal i förskoleklass tillsammans med specialpedagoger och speciallärare arbetar med undervisning i förskoleklass. Särskilt med undervisning för elever som riskerar att inte klara av kunskapskraven i årskurs 1 och 3 i svenska och svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 7. Hur etnicitet representeras : En kvalitativ textanalys i läromedel för svenska och SVA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Foozhan Dawodi; Darivan Selim; [2022]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; multimodalitet; orientalism; läromedel;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra hur representation av etnicitet framställs i läromedel för ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurserna förskoleklass till årskurs tre (F-3). Två frågeställningar har framställts för att besvara syftet och den centrala problemformuleringen. LÄS MER

  3. 8. Nyanländ, eller? : Språkutvecklande arbete för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Dreier; Ebba Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; förskoleklass; nyanlända elever; intervju; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur lärare arbetar språkutvecklande för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket. Enligt skollagen klassificeras förskoleklasselever som är nyanlända inte som nyanlända elever och har därför de inte samma rättigheter och tillgång till stöd som nyanlända elever. LÄS MER

  4. 9. "Jag fattar inte, kan du förklara igen" : En kvalitativ studie om lärares och studenters ämneskunskaper i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Håkansson; Isabelle Karlsson; [2021]
    Nyckelord :F-3; Locke; Piaget; Shulman; svenska; utbildning; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka grundlärarstudenter F–3 och verksamma F–3-lärares uppfattningar om sina ämneskunskaper och om de anser att det är tillräckliga eller otillräckliga för att kunna bedriva undervisning inom svenskämnet i förskoleklass och i årskurserna 1–3. Syftet med studien är även att undersöka eventuella likheter och skillnader mellan de två urvalsgrupperna angående ämneskunskaper inom svenskämnet. LÄS MER

  5. 10. Lärarnas erfarenheter av kartläggningsmaterialet Hitta språket i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirdita Kelmendi Iberdemaj; Karin Persson; [2021]
    Nyckelord :Förskoleklass; Hitta språket; specialpedagog; svenska som andraspråk; tidiga insatser.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER