Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ATT VÅGA DISKUTERA PÅ ETT ANNAT SPRÅK : SPRÅKLIGA STRATEGIER I ELEVLEDD ARGUMENTERANDE DISKUSSION UR ETT FLERSPRÅKIGT PERSPEKTIV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Coldwell; [2023]
    Nyckelord :Interaktionell grammatik; andraspråk; sociolingvistik; turhållande yttrandemarkörer; elevrankning;

    Sammanfattning : I inlärning av ett andraspråk är fokus vanligtvis riktat på uttal, grammatik, hör- och läsförståelse samt skrift utifrån givna mål och betygskriterier i Läroplan för grundskolan, (Lgr22)(Skolverket, 2022) med relativt lite fokus på muntlig förmåga. Området kring vilka språkliga strategier som kan hjälpa andraspråkselever att våga diskutera och föra fram sina åsikter har dock fått begränsad uppmärksamhet i svensk kontext. LÄS MER

  2. 2. Slumpen skapar inte goda läsare : en kvantitativ studie om användandet av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriel Benjaminsson; Felix Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsfrämjande; svenskämnet; svenskdidaktik;

    Sammanfattning : Vi vill i denna studie bidra med kunskap och forskning kring läsförståelsestrategier och dess användning och undersöka hur frekvent utvalda läsförståelsestrategier används och vilka som används. Uppsatsen är en kvantitativ enkätundersökning med syfte att undersöka i vilken utsträckning behöriga svensklärare och svenska som andraspråkslärare i årskurs 7–9 använder sig av vetenskapliga läsförståelsestrategier. LÄS MER

  3. 3. Läsläxa i ämnet svenska för flerspråkiga elever

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Svatava Nigutova; Anastasia Teterina; [2019]
    Nyckelord :literacity; empowerment; homework; parent involvement; translanguaging; litteracitet; empowerment; läxor; föräldrar i skolan; translanguaging;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en del av pilotprojektet ”Läsläxa i ämnet svenska för flerspråkiga elever”. Projektet tar avstamp i forskning om läsning på ett andraspråk, inkluderande och flerkulturell undervisning samt samverkan mellan hem och skola kring läsläxor. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelse genom kulturella barriärer : En litteraturstudie om skönlitteratur i det mångkulturella klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ludvig Pålsson; [2017]
    Nyckelord :svenska; interkulturalitet; skönlitteratur; svenskdidaktisk forskning; mångkultur; gymnasiet; andraspråk; elever;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker vad aktuell svenskdidaktisk forskning säger om skönlitteraturens roll i det mångkulturella klassrummet. Uppsatsen har ett fokus på elevernas läsförståelse, och de faktorer som påverkar andraspråkselevers möjlighet att ta till sig texten som valts ut. LÄS MER

  5. 5. Engelska lucktester för elever med annat modersmål än svenska : En undersökning av hur elever med annat modersmål än svenska presterar på lucktester och läsförståelsedelen i nationella provet i engelska jämfört med elever som har svenska som modersmål.

    L2-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Åse Persson; [2012]
    Nyckelord :engelska; lucktest; nationella prov; tredjespråksinlärning; läsförståelse; produktion; reception; tvärspråkligt inflytande; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur elever med annat modersmål än svenska presterar på lucktestet i läsförståelsedelen i nationella provet i engelska jämfört med elever med svenska som modersmål. En kvantitativ undersökning av 80 nationella prov visade att resultaten på lucktestet var mycket lägre än på läsförståelsedelen i elevgruppen med annat modersmål, medan dessa båda resultat överensstämde i elevgruppen med svenska som modersmål. LÄS MER