Sökning: "svenska som andraspråk läroplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden svenska som andraspråk läroplaner.

  1. 1. Utmaningar och möjligheter vid undervisning av andraspråkselever : – en komparativ studie av Lpo94 och Lgr22utifrån ämnet svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Lpo94; Lgr22; andraspråk; språkutveckling; språkinlärning; språkbehärskning;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar två läroplaner, Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 1994 och Läroplanen för grundskolan 2022 utifrån ämnet svenska som andraspråk. Syftet med föreliggande studie är att synliggöra och undersöka skillnader och likheter mellan läroplanerna i ämnet svenska som andraspråk, med fokus på deras sätt att uttrycka sig om språkinlärning och förväntad språkbehärskning. LÄS MER

  2. 2. Syskon har samma mamma och pappa. En kritisk lexikografisk undersökning om könsidentitet och sexuell läggning i två enspråkiga inlärningsordböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Isabella Persson; [2021-03-08]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kritisk lexikografi; könsidentitet; sexualitet; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker vilken bild av innehållet i de två diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck och sexuell läggning som förmedlas till användarna av två enspråkiga inlärningsordböcker. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt utgörs dels av en socialkonstruktivistisk syn på språk och diskriminering, dels en kritisk lexikografisk teori som analyserar ordboken i relation till samhälle, ideologi och makt. LÄS MER

  3. 3. Translanguaging i en interkulturell läroplan? -en innehållsanalys av ämnet svenska som andraspråk i tre läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maja Holgersson; Edith Olsson; [2021]
    Nyckelord :Intercultural; Translanguaging; Multilingualism; Curriculum; Primary-School and Pedagogy;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how and if the intercultural approach is visible in three Swedish curricula, and if and how there are signs of or lack of the translanguaging perspective in the analyzed curricula. The analyzed material is Lpo94 revised 1996, Lgr11 revised 2019 and Lgr11 revised 2021. LÄS MER

  4. 4. Vem tillhör mångkulturen? Ideologi, förkroppsligande och gränsdragningar i svenskämnenas läroplaner

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johannes Carlsson; [2014]
    Nyckelord :Karaktärisering; Critical Language Awareness; Kultur; Ideologikritik; Läroplansanalys; Hegemoni; Identitet; Svenska; Svenska som andraspråk; Mångkultur;

    Sammanfattning : In 2011, the new upper secondary school curriculum Lgy 11 set out to distinguish thecharacteristics of the two subjects Swedish and Swedish as a second language. This thesis analyzes the consequences, or rather the underlying premises for such a characterization with the contradictory ideologies of the multicultural society as a point of departure. LÄS MER

  5. 5. Från ”Slaskhink” till självständigt ämne

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carin Lindberg; [2012]
    Nyckelord :Andraspråksundervisning; kursplaner; läroplaner; sociokulturellt lärande; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER