Sökning: "svenska som andraspråk uttalsundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden svenska som andraspråk uttalsundervisning.
1. Individuell korrigerande återkoppling på andraspråksuttal : En jämförelse mellan implicit och explicit återkoppling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna studie undersöks effekterna av individuell återkoppling på uttalet hos andraspråksinlärare. Syftet med studien är att ta reda på om den explicita och korrigerande återkopplingen på ett effektivt sätt kan komplettera den implicita som är den som till störst del används i skolorna. LÄS MER
2. Det låter inte som det stavas : SFI-lärares upplevelser av explicit uttalsundervisning inom kommunal vuxenutbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka explicit uttalsundervisning vid svenska för invandrare (SFI) under vårterminen 2022 ur ett lärarperspektiv. Detta görs med stöd av tre bärande forskningsfrågor som undersöker hur explicit uttalsundervisning förstås i förhållande till fonetik, fonologi och prosodi samt hur SFI-lärarna värderar sina egna förutsättningar att bedriva explicit uttalsundervisning. LÄS MER
3. “Uttalet cementeras efter ett år” Uttalets plats i läromedel i nybörjarsvenska : En läromedelsanalys
L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Inom forskningen har man dragit slutsatsen att ett begripligt och lyssnarvänligt uttal har stor betydelse för hur talaren blir bemött. Det innebär att uttal är något som bör tränas i undervisning i svenska som andraspråk. LÄS MER
4. Uttalsundervisning ur lärarperspektiv : Vilken inställning har lärare inom svenska för invandrare till uttalsundervisning?
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vilken inställning lärare inom SFI (Svenska för invandrare) har till uttalsundervisning. Studien har genomförts med hjälp av enkäter och intervjuer besvarade av aktiva lärare inom svenska för invandrare i olika kommuner i Sverige. LÄS MER
5. "Liiiila" eller "Lilllla"? : En kvantitativ studie om hur andraspråksinlärares produktion av den svenska kvantitetskontrasten påverkas av ett barnriktat inflöde
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie är en kvantitativ undersökning med syftet att ta reda på om uttalet av den svenska kvantitetskontrasten påverkas i andraspråksinlärares talproduktion av att samtalspartnern använder ett barnriktat tal. Fyra informanter som studerade svenska som andraspråk deltog i datainsamlingen varav två inkluderades i analysen. LÄS MER