Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lektionsplanering skapad av ChatGPT : en kvalitativ dokumentanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellen Kyhlbäck; [2024]
    Nyckelord :ChatGPT; kvalitativ dokumentanalys; lektionsplanering; ämnesdidaktik; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken typ av svenskämne det blir om vi låter AI-chatten ChatGPT av OpenAI (OpenAI, 2023) skapa lektionsplanering i svenska för högstadiet. Syftet är att bidra med kunskap om AI-genererad lektionsplanering för ökad förståelse för möjligheter och hinder med att använda ChatGPT i planeringen. LÄS MER

  2. 2. En tudelad litteraturundervisning? : En jämförelse av litteraturundervisningen på gymnasieskolans yrkesprogram och högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Svenskämnestraditioner; yrkesprogram; yrkesförberedande program; högskole- förberedande program; studieförberedande program; litteraturundervisning; skillnader; likheter; svenska som färdighetsämne; svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne; svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne; Gy 11; Lpf 94; 2000- talet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra litteraturundervisningen på högskoleförberedande program och yrkesprogram inom 2000-talets gymnasieskola. Utifrån detta formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader avseende litteraturundervisningen inom högskoleförberedande program och yrkesprogram. LÄS MER

  3. 3. Litteraturstudiets syften : En jämförande undersökning av uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnes läroböcker för kursen Svenska 1 med inriktning mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturstudiet; svenskämnestraditioner; läsarorienterade teorier; likvärdighet; Gy 2011; yrkesprogram; högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnet i ett urval läroböcker inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. För att uppnå syftet formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader gällande uttryckta syften för litteraturstudiet i fyra utvalda läroböcker för kursen Svenska 1 inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. LÄS MER

  4. 4. Skrivandets förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Theres Linde; [2022]
    Nyckelord :Skrivande; skrivundervisning; yrkesförberedande; studieförberedande; gymnasiet; läroplan;

    Sammanfattning : Forskning visar hur svenskämnet genom historien påverkats av tre olika traditioner : svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne, svenska som färdighetsämne och svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne. Svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne har varit mer representerat på gymnasieskolans studieförberedande program och svenska som färdighetsämne mer representerat på yrkesförberedande program. LÄS MER

  5. 5. Det avsedda och det faktiska svenskämnet i Lgr11 : En litteraturstudie om svenskämnets konstruktioner i Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Myriam Sidibé Kone; [2022]
    Nyckelord :Lgr11; skrivande; litteratur; bildning; demokrati; grundskolans senare år; svenskämnet; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien har varit att genom en sammanställning av tidigare forskning undersöka svenskämnets konstruktioner i läroplanen för grundskolans årskurs 7–9, med fokus på den inledande delen, ämnets syfte och centralt innehåll. Den frågeställning som formulerades för att besvara syftet handlar om i vilken utsträckning svenskämnet i Lgr11 framställs som litteraturhistoriskt bildningsämne, färdighetsämne och erfarenhetsbaserat ämne. LÄS MER