Sökning: "svenska som färdighetsämne"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden svenska som färdighetsämne.

  1. 21. Svenska på schemat : högstadieelevers uppfattningar om svenskämnet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Gun Persson; [2014]
    Nyckelord :Svenskämnet; ämneskonceptioner; ämnessyn; elevperspektiv; högstadieelever; ämnesdidaktik; subjektiv förankring; instrumentalism; ämnesdidaktiska triangeln; formalisering; funktionalisering; läraren som forskare;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen skrivs inom forskningsfältet Svenska med didaktisk inriktning. Syftet är att undersöka hur tio elever ur en klass 9 uppfattar den svenskundervisning de deltagit i under sin högstadietid. Forskningsfrågorna fokuserar hur de förhåller sig till ämnet, vad de förväntar sig och vad de anser att de lärt sig. LÄS MER

  2. 22. Didaktiska traditioner och lärarkulturer - en empirisk undersökning av gymnasielärares syn på ämnesdidaktik i filosofi och svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jerker Kaj; [2014]
    Nyckelord :ämnesdidaktik; svenska; filosofi; ämneskonceptioner; undervisning i filosofi; undervisning om filosofi; läromedel; klassrumsforskning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet ger fyra gymnasielärare med ämneskombinationen svenska och filosofi sinsyn på hur ämnestraditioner skiljer sig åt i de olika ämnena. Lärarkulturer och ämnestraditionerpresenteras och analyseras liksom lärarutbildningen i allmänhet och den så kallade Malmömodellen– den nya lärarutbildningen från 2001 – i synnerhet. LÄS MER

  3. 23. Syn på språk : En studie av modersmålsämnet svenska i den finländska läroplanen utifrån tre ämneskonceptioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Olofsson; [2014]
    Nyckelord :svenskämnet; Finland; styrdokument; diskursanalys; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka vilka särskiljande teman och ämneskonceptioner som innefattar Finlands motsvarighet till svenskämnet; Modersmål och litteratur, svenska som modersmål för gymnasiet ur ett läroplansteoretiskt perspektiv. För att på bästa sätt uppnå studiens syfte har en diskursanalytisk metod tillämpats där kursplanen för Modersmål och litteratur i Finlands läroplan Grunderna för gymnasiets läroplan 2003 varit studieobjekt. LÄS MER

  4. 24. Kursplanen säger si, läraren säger så – Men vad säger egentligen eleverna? : En komparativ studie mellan elever och lärares uppfattningar av ämnesområdet Svenska på gymnasial nivå med utgångspunkt i kursen Svenska 2 ur gymnasieskolans läroplan från 2011 (Gy11)

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Jacob Ryding; Simon Näslund; [2013]
    Nyckelord :Läroplan; GY11; Förväntningar; Svenska 2; Gymnasieskolan; Statistik;

    Sammanfattning : En undersökning utförd av OECD (Organization for Economic Co-Operation and Development) visar att skolresultaten bland de svenska 15-åringarna sjunker drastiskt och att inget annat av de deltagande ländernas resultat sjunkit lika mycket under lika lång tid. Denna studie är en stickprovsundersökning som behandlar hur ämnesuppfattningen inom ämnesområdet Svenska skiljer sig mellan lärare och dess respektive elever. LÄS MER

  5. 25. Vilken svenska? : En jämförande analys av kursplaner i svenska under de senaste femtio åren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Nilsson; Emelie Sidenvall; [2013]
    Nyckelord :Läroplansteori; Textanalys; Kursplaner; Svenska; Ämnessyn;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras vilken ämnessyn som kommer till uttryck i kursplaner i svenska utgivna mellan år 1962 och 2011. Detta görs genom två separata delstudier. Den ena delstudien kategoriserar kursplanernas formuleringar utifrån utbildningsfiolosofierna essentialism, perennialism, progressivism och rekonstruktivism. LÄS MER