Sökning: "svenska spel konkurrenter"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden svenska spel konkurrenter.

  1. 1. Myten om världens svenskaste spelbolag : en kandidatuppsats om Svenska Spels kommunikationsarbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fanndis Hermannsdottir; Mikael Lidgard; [2019]
    Nyckelord :medborgare; konsument; myter; dagdrömmande; retorik; spelbolag; Svenska Spel; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vad: Kandidatuppsats HT 2018. Lunds universitet, institutionen för Kommunikation och Medier. LÄS MER

  2. 2. Ett hus utan böcker är som en kropp utan själ : Faktorer för en traditionell bokhandels överlevnad på en konkurrenssatt marknad

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jasmine Segmen; Natasha Nwia; [2007]
    Nyckelord :lojalitet;

    Sammanfattning : År 1970 övergick Sverige från att ha fasta bokpriser till fria eftersom de fasta bokpriserna ansågs strida mot konkurrensrätten. Detta var 1900-talets viktigaste händelse i den svenska bokbranschen Därefter började allt fler traditionella bokhandlare att samarbeta och utvidga sin utbud för att generera fördelar inom företaget. LÄS MER

  3. 3. Den som vet mest, vinner mest! : - Svensk spel efter en liberalisering

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Mathias Dominius; Markus Pettersson; [2007]
    Nyckelord :Ekonomi; Entreprenörskap; Management;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att visa på hur Svenska Spel bäst kan tänkas möta en eventuell liberalisering av den svenska spelmarknaden. Därmed vill vi konkretisera vilka strategier och organisationsförändringar de måste anamma för att bibehålla en stark position och vara konkurrenskraftiga även efter en regelreformerad marknad. LÄS MER

  4. 4. Svensk dagligvaruhandel – förändringar och strategier för märkesvaruleverantörer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Ponzio; Joakim Wulff; Martin Larsson; [2004]
    Nyckelord :dagligvaruhandel; branschförändring; distribution; konkurrensstrategi; märkesvaror; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Svensk dagligvaruhandel har under senare år genomgått en utveckling som inneburit att tre stora handelskedjor har stärkt sin marknadsposition genom att kontrollera den större delen av dagligvarubutikerna, centralisera sitt beslutsfattande och investera i egna märkesvaror. Förändrade förutsättningar inom dagligvaruhandeln skulle kunna ändra marknadens spelregler, något som borde påverka märkesvaruleverantörernas konkurrensfördelar och företagsstrategier. LÄS MER