Sökning: "svenska sportbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden svenska sportbranschen.

  1. 1. Hur påverkar emotionella faktorer konsumenters relationsskapande? : En kvantitativ studie om sportvarumärken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nils Ljungdahl; Filip Djuric; Max Claesson; [2023]
    Nyckelord :Brand Loyalty; Brand Love; Emotional attachment; Functionality; Self-concept connection; Long term relationship; Varumärkeslojalitet; Varumärkeskärlek; Emotionell anknytning; Funktionalitet; Självuppfattning; Långvarig relation;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa lojala kunder i dagens samhälle har blivit allt mer komplext till följd av e-handelns framfart. Relationen mellan konsument och varumärke var förr fokuserad vid pris och kvalitet. På senare tid visar studier att området kring långvariga relationer är komplexare än så. LÄS MER

  2. 2. Återvinning, återanvändning eller LCA? : en kvalitativ studie inom den svenska textilindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Paulina Kollberg Stolt; Melinda Padron; Hanna Knutsson; [2020]
    Nyckelord :Recycle; reuse; LCA; sustainability; motive; implementation process; effect; Återvinning; återanvändning; LCA; hållbarhet; motiv; implementeringsprocess; effekt 4;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har textilindustrin bevittnat en ökad medvetenhet gällandehållbarhet. Redan 2010 nämner Karl-Johan Persson, före detta VD för H&M, att hållbarhet är en naturlig del av att göra affärer i en globaliserad värld (H&M 2010). LÄS MER

  3. 3. Bidragande faktorer vid val av leveransstrategi - En fallstudie i den svenska sportbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Wall; Robert Carlsson; [2014-07-07]
    Nyckelord :Leveransstrategi; lastbärare; säsongsvariation; godsflöde;

    Sammanfattning : INTERSPORT AB är en av Sveriges ledande sportkedjor med ca 150 butiker utspridda över hela landet. I dagsläget har INTERSPORT ett centrallager lokaliserat i Landvetter där 40 % av det totala godsflödet till butik passerar med hjälp av Posten som transportör. LÄS MER

  4. 4. Idrottens spelaravtal - Särskilt om avtalstolkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Markus Neuding; [2014]
    Nyckelord :spelaravtal; avtalsrätt; idrott; avtalstolkning; Jurisprudence; Idrottsavtal; Idrottsbranschen; Sportbranschen; Sportavtal; Sports law; Angloamerikansk; Boilerplate; Fotboll; Fotbollsavtal; Idrottsjuridik; Sportjuridik; Idrottslag; Sportlag; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på idrottens spelaravtal och inriktar sig särskilt på dess avtalstolkning. För en djupare förståelse kring spelaravtalets bakgrund och kontext behandlar uppsatsen idrottsjuridiken som ett internationellt fenomen. LÄS MER

  5. 5. Distributionskanaler i Förändring : En kvalitativ studie om hur direktdistribution kan påverka relationer mellan producenter och detaljister i den svenska sportbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Magnus Hallin; [2014]
    Nyckelord :Distributionskanaler; direktdistribution; B2B-relationer; svenska sportbranschen;

    Sammanfattning : Syfte - Studiens syfte är att undersöka hur relationen mellan producenter och detaljister inom den svenska sportbranschen sannolikt påverkas av producenters val att sälja direkt till slutkonsument samt vad som kan bli konsekvenserna av detta. Metod - En kvalitativ forskningsansats valdes eftersom området är relativt outforskat samt eftersom syftet tillsammans med forskningsfrågorna är relativt explorativa. LÄS MER