Sökning: "svenska stavfel"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden svenska stavfel.

  1. 1. Pennan och tangentbordetseffekter på den berättandetexten : En jämförande studie av skrivverktygets påverkan iårskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Hellgren Franzén; [2023]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; texttriangeln; berättande texter; årskurs 3.;

    Sammanfattning : Dagens ökade digitalisering i skolan väcker en viss oro om fokus isvenskundervisningen verkligen ligger i att lära elever att skriva. Samtidigtmenar ett flertal forskare att skrivundervisningen gynnas av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Stava nya språkljud med nya bokstäver : En studie om hur svenska som andraspråksinlärares stavning påverkas av deras förstaspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cajsa Fransson; [2022]
    Nyckelord :stavning; stavfel; svenska som andraspråk; SFI; fonemuppsättning; transfer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes andraspråkselevers stavning av svenska konsonanter och vokaler i förhållande till deras förstaspråk. Syftet var att se om det fanns kopplingar mellan felen andraspråkselever gjorde och deras förstaspråk. LÄS MER

  3. 3. Analoga och digitala skrivverktyg : en jämförande studie av elevers texter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Ramberg; Emmy Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Analog writing; digital writing; analog writing tools; digital writing tools; narrative texts; spelling; closed compounds; use of capital letter and lowercase letter; word processing program; Analogt skrivande; digitalt skrivande; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; narrativa texter; stavning; särskrivning; felanvändning av versaler och gemener; ordbehandlingsprogram;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra hur elevers narrativa texter i årskurs 6 skiljer sig åt beroende på om de skrivs med hjälp av analoga skrivverktyg eller digitala skrivverktyg med ordbehandlingsprogram. Studien omfattar åtta elevtexter som analyserats utifrån aspekterna stavning, särskrivning samt felanvändning av versaler och gemener. LÄS MER

  4. 4. Klarspråk och händelsenotiser : en klarspråksanalys av Polisens händelsenotiser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Lisa Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :klarspråk; Polisen; interpersonell analys; Polismyndigheten; händelsenotiser; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks Polismyndigehtens händelsenotiser ur ett klarspråksperspektiv. Syftet är att undersöka om, och i vilken utsträckning, notiserna använder klarspråk. Klarspråksanvändandet undersöks i sex olika aspekter: interpersonell analys, lexikon, disposition, textbindning, handlingars utövare och språklig korrekthet. LÄS MER

  5. 5. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Kristina Svenungsson; Åsa Tyni; [2020]
    Nyckelord :pupil text; narrative text; textual analysis; handwriting; writing education; primary school; secondary school; digitala verktyg; iPad; skriva för hand; skrivundervisning; berättande text; elevtexter; textanalys; kvantitativ textanalys; mellanstadiet; mellanåren; Swegram;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER