Sökning: "svenska stavning"
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden svenska stavning.
1. Rekonstruktion av stavningsvarianter i SAOB med normaliseringsregler från nusvenska till nysvenska
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Svenska Akademins ordbok skall bli färdigställd under 2023. En återstående del är att återskapa äldre ord. Här härleder jag normaliseringsregler för att rekonstruera ortografiska varianter av ord som förekommit från 1500-talet till 1900-talet. LÄS MER
2. Pennan och tangentbordetseffekter på den berättandetexten : En jämförande studie av skrivverktygets påverkan iårskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Dagens ökade digitalisering i skolan väcker en viss oro om fokus isvenskundervisningen verkligen ligger i att lära elever att skriva. Samtidigtmenar ett flertal forskare att skrivundervisningen gynnas av digitala verktyg. LÄS MER
3. Mellanstadielärares uppfattning om digitala verktyg inom svenskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att belysa vilka uppfattningar svensklärare i mellanstadiet har kring digitala verktyg i undervisningen. Arbetet innefattar tidigare forskning men också en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. LÄS MER
4. ”Pojkar skriver slarvigare” : Relationen mellan kön och skrivutveckling i årskurs 7–9. En enkätundersökning om svensklärares uppfattningar kring hur flickors och pojkars skriftspråk skiljer sig
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Skriftspråket är grundläggande i svenskämnet och något man arbetar för att ständigt utveckla hos eleverna genom hela deras skolgång. En återkommande problematik jag har bevittnar i svenskundervisningen är prestationsskillnaderna mellan flickor och pojkar. LÄS MER
5. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER