Sökning: "svenska tal i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden svenska tal i skolan.

  1. 1. Investigating reading comprehension in Reading While Listening and the relevancy of The Voice Effect

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Edvin Hedenström; Axel Barck-Holst; [2023]
    Nyckelord :RWL; Reading-while-listening; Multimedia learning; Multimodal Learning; TTS; text-to-speech; reading comprehension;

    Sammanfattning : Various forms of multimedia learning have been shown to aid learners time and time again. One form of multimedia learning that has not been thoroughly studied is reading while listening (RWL). This is especially the case when it comes to the immediate impacts on reading comprehension from practising RWL. LÄS MER

  2. 2. Speech Classification using Acoustic embedding and Large Language Models Applied on Alzheimer’s Disease Prediction Task

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maryam Kheirkhahzadeh; [2023]
    Nyckelord :Speech classification; Alzheimer’s disease detection; GPT-3; BERT; Text embedding; Dementia; wav2vec2.0; Klassificering av tal; detektion av Alzheimer’s sjukdom; GPT-3; BERT; textinbäddning; demens; wav2vec2.0;

    Sammanfattning : Alzheimer’s sjukdom är en neurodegenerativ sjukdom som leder till demens. Den kan börja tyst i de tidiga stadierna och fortsätta under åren till en allvarlig och obotlig fas. Språkstörningar uppstår ofta som ett av de tidiga symptomen och kan till slut leda till fullständig mutism i de avancerade stadierna av sjukdomen. LÄS MER

  3. 3. Dilemmadiskurser för dialog : En kvalitativ studie om hur lärare pratar om behov och åtgärder i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jonas Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; yrkesspråk; diskurs; behov; åtgärder; samarbete; livsvärld; systemvärld; dilemman.;

    Sammanfattning : Nationella granskningar har visat att svenska elever riskerar att inte få det stöd de behöver i skolan, vilket delvis tillskrivs att lärarnas beskrivningar av elevers svårigheter och behov är undermåliga med felaktiga åtgärder som följd. Vidare visar granskningar att det finns brister i det viktiga samarbetet mellan lärare och elevhälsa, vilket också bidrar till att elever inte får rätt stöd. LÄS MER

  4. 4. Svenskundervisningens nytta för integration

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Philip Johansson Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Migration; Migrants; Swedish education; Integration; Social room; Migration; migranter; svenskundervisning; integration; sociala rummet.;

    Sammanfattning : Syfte- Studien syftar på att belysa lärares erfarenheter av utbildning i svenska för nyanlända och dess möjlighet till integration i det svenska samhället med hjälp av det svenska språket. Studien kommer även utgå från ett elevperspektiv för att se hur utbildning i SFI (Svenska för Invandrare) hjälper elever att integreras i det svenska samhället. LÄS MER

  5. 5. Improving accuracy of speech recognition for low resource accents : Testing the performance of fine-tuned Wav2vec2 models on accented Swedish

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Arash Dabiri; [2023]
    Nyckelord :Speech-to-text; deep learning; accents; wav2vec; tal-till-text; djupinlärning; brytningar; wav2vec;

    Sammanfattning : While the field of speech recognition has recently advanced quickly, even the highest performing models struggle with accents. There are several methods of improving the performance on accents, but many are hard to implement or need high amounts of data and are therefore costly to implement. LÄS MER