Sökning: "svenska tecknade serier"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden svenska tecknade serier.
1. Layout Analysis on modern Newspapers using the Object Detection model Faster R-CNN
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : As society is becoming more and more digitized the amount of digital data is increasing rapidly. Newspapers are one example of this, that many Libraries around the world are storing as digital images. LÄS MER
2. Serier som resurs för meningsskapande i svenska år F–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur arbete med tecknade serier i svenskämnet kan bidra till meningsskapande för elever i årskurs 2. Enligt läroplanen ska bilder användas i den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER
3. Läs- och skrivundervisning genom tecknade serier : En intervjustudie om undervisningsmetoder i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur pedagoger motiverar användandet av tecknade serier i läs- och skrivundervisningen, samt undersöka vilka undervisningsmetoder som använts då elever har läst och skapat tecknade serier. Vidare har möjligheter och svårigheter med att använda tecknade serier i undervisningen undersökts. LÄS MER
4. Tecknade serier i klassrummet : Elevers attityd till serier i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Tecknade serier är en del av litteraturen som funnits under många år men som haft en svår och komplicerad resa genom årens gång. Redan på 1950-talet fick tecknade serier en negativ stämpel som det lever kvar spår av än idag. LÄS MER
5. Tecknade serier i undervisningen : Fördelar och nackdelar samt hur tecknade serier kan användas i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Comics in teaching – advantages and disadvantages and how comics can be used in teaching The aim of this study was to find out through a questionnaire survey how and why teachers in the locality choose to use comic strips in their teaching, or why they choose not to use comics. Another aim was to investigate how comics can be used in teaching pupils in grades 1–3 by testing this as a teaching point. LÄS MER