Sökning: "svenska värderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 944 uppsatser innehållade orden svenska värderingar.

  1. 1. Att behålla bankanställda - En kvalitativ studie om employee retention utifrån ett identitetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Pernmyr; Sanina Salihovic; [2024-02-13]
    Nyckelord :employee retention; social identitetsteori; social identitet; professionell identitet; organisationsidentitet;

    Sammanfattning : Svenskar byter jobb allt oftare och denna rörlighet på arbetsmarknaden är kostsam för arbetsgivarna. Då det har visat sig att frivillig personalomsättning i många fall skulle kunnat kunnat motverkas av arbetsgivaren är det relevant att utforska hur organisationer kan arbeta med bibehållandet av personal. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  3. 3. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Viljan att veta elevers etiska värderingar : Etikämnet inom religionskunskapen ur ett maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johan Lindquist; [2024]
    Nyckelord :Etik; moral; religionskunskap; Foucault; makt; elev; idealelev; mångkultur; skola;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från min långvariga och stora tilltro till etik och etikämnet inom skolans religionsundervisning. Jag har länge målat upp en romantisk bild av etik som lösning på de flesta, av mig, upplevda problemen i skolan och samhället. LÄS MER

  5. 5. Business Model Innovation for Energy Communities : A Cross-Comparative Analysis with the Business Model Canvas in the Swedish energy market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sohel Abdu; [2024]
    Nyckelord :Energy Communities; Renewable Energy Systems; Business Model Canvas Innovation; Swedish Energy Policy; Prosumer engagement; Circular Energy Economy; Smart Energy Technology; Sustainable Energy Transition.; Energigemenskaper; Förnybara Energisystem; Affärsmodells Canvas Innovation; Svensk Energipolitik; Prosumer engagemang; Cirkulär Energi Ekonomi; Smart Energiteknik; Hållbar Energi Övergång;

    Sammanfattning : This thesis undertakes a thorough exploration of business models for energy communities, specifically tailored to the unique requirements of the Swedish energy sector. Its objective is to identify and evaluate global business models for energy communities, focusing on their applicability within Sweden's regulatory, market, and socio-cultural contexts. LÄS MER