Sökning: "svenskans språkutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden svenskans språkutveckling.
1. Huginn och inte Tanken : Om översättning av namn i Snorres Edda
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna uppsats undersöker om och hur namn i Gylfaginning har blivit översatta från fornisländska till svenska i fem översättningar. Syftet är att ta reda på hur man behandlat sådana språkelement som inte längre finns i svenskan (till exempel diftonger), har man behållit den isländska formen eller har man följt svenskans språkutveckling? Alla namn förekommer inte i alla översättningar och en översättning är inte helt jämförbar. LÄS MER
2. Ålderseffekter av en kritisk period för språkutveckling : Grammatisk intuition hos hörande infödda teckenspråkiga
Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : This thesis reports on a study on the ultimate attainment of grammatical intuition in Swedish in 29 adult hearing native signers, bilingual in Swedish Sign Language and Swedish. It is reasoned that measures of such intuition in adults may indicate implicit linguistic entrenchment in Swedish during early language development. LÄS MER
3. Fonologi hos svensktalande treåringar : Referensmaterial till LINUS kortversion
Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; HälsouniversitetetSammanfattning : Föreliggande studie syftade till att undersöka fonologin hos svensktalande barn mellan 3 och 4 år. I studien medverkar 69 barn, varav 33 pojkar och 36 flickor. Bedömningen genomfördes med ett nytt fonologisk bedömningsmaterial, LINUS kortversion. LÄS MER
4. Nästa år jag ska få G i svenska - en intervjustudie med andraspråkselever på gymnasiet
Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien var att undersöka tre andraspråkselevers situation på gymnasiet. De tre eleverna kommer från Afghanistan, och deras hemspråk dari är en dialekt av persiskan. En fråga var huruvida interferens från hemspråket kunde märkas i elevernas skriftliga och muntliga svenska. LÄS MER
5. Det talade språket i klassrummet - engelskans och svenskans roller i engelskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate when Swedish and English are used in English teaching and how the pupils view the importance of the classroom language for their language development. My research questions are “In what situations is Swedish and English respectively spoken during the English lessons?” and “What are the pupils' opinions concerning the significance of English and Swedish in the classroom for their language development?”. LÄS MER