Sökning: "svensklärare"

Visar resultat 1 - 5 av 415 uppsatser innehållade ordet svensklärare.

  1. 1. En kvalitativ studie om högstadielärares attityder till grannspråksundervisning i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amanda Oscarsson; [2020]
    Nyckelord :Swedish teacher; Secondary school; Teaching of the Nordic languages; Attitude; Social psychological perspective; Svensklärare; högstadiet; grannspråk; grannspråksundervisning; attityd; socialpsykologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka svensklärares attityder till grannspråksundervisning på högstadiet. Studien utgick från ett socialpsykologiskt perspektiv där begreppet attityd är centralt, och en kvalitativ analys utfördes med hjälp av ett frågeformulär. LÄS MER

  2. 2. ”Att få känna berättarglädjen” : En undersökning om hur lärare uppfattar att multimodala texter kan verka skrivutvecklande för elever i årkurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Söderlund; [2020]
    Nyckelord :Multimodal texts; narrative texts; interactive medias; interaction; grades 4–6.; Multimodal text; berättande text; interaktiva medier; interaktion; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av grundskolorna öppnar för breda multimodala möjligheter. Tidigare forskning visar inte hur verksamma svensklärare hanterar multimodala texter i undervisningen för elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 3. Vad sa amerikanen som skulle klippa sig hos frisören? - Are you free… sir? : En studie om läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Edi Kolasinac; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; lässtrategier; läsinlärning; pragmatism; didaktik; lärare; svenskundervisning; mellanstadiet; intervjustudie; reading comprehension strategies;

    Sammanfattning : Detta examensarbete kommer undersöka hur svensklärare i mellanstadiets årskurser 4–6 didaktiskt bedriver läsförståelsestrategier. Undersökningens teoretiska utgångspunkt har en pragmatiskt ansats, detta innebär följaktligen att svensklärarnas praktiska och reflekterade erfarenheter kommer att premieras då studien använder halvstrukturerade intervjuer som metod att generera data. LÄS MER

  4. 4. Litteraturundervisning, av vilken anledning? : En kvalitativ studie av gymnasielärares reflektioner om de didaktiska frågorna vad och varför i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Göransson; [2020]
    Nyckelord :Process of didactic; literature didactics; Klafki; general didactics; Didaktiseringsprocessen; litteraturidaktik; Klafki; allmän didaktik;

    Sammanfattning : This essay, “Education in literature, for what reason?” with the subtitle “A qualitative study of teachers reflections on the didactic questions what and why in the education of literature” has as its purpose to research how gymnasium teachers in literature reflects on the didactic questions what and why in relationship to the literature field of education. This is explored using qualitative interviews made with five teachers that is teaching literature in the Swedish gymnasium. LÄS MER

  5. 5. Svensklärares uppfattning om skolbibliotekets roll i elevernas utveckling av läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Louise Nilsson; Andreas Särnby; [2020]
    Nyckelord :Läslust; skolbibliotek; skolbibliotekarie; läsmiljö; läsprocess och läsfrämjande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka uppfattningar bland svensklärare med skolbilioteksansvar om hur skolbiblioteket kan påverka elevernas läslust. Tidigare forskning visar att skolbiblioteket är en verksamhet som har goda effekter på elevernas läslust men att det alltför ofta inte används ändamålsenligt. LÄS MER