Sökning: "svenskläromedel"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet svenskläromedel.

  1. 1. Gamla sagor och moderna arbetssätt : En innehållsanalys av folksagor och fabler i svenskläromedel för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Andersson; Rasmus Granqvist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Svenskämnets medier från pärm till pärm : En medieekologisk granskning av hur olika medier framställs i gymnasiala svenskläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Selma Brännström; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; medieekologi; medier; svenskläromedel; svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna studie har fyra svenskläromedel för gymnasiet studerats i syfte att kartlägga hur olika medier framställs. Utrymmet de ges, konstruktionen av medierna och deras konkurrerande samspel har stått i fokus. LÄS MER

  3. 3. Litteraturens legitimeringar i litteraturhistoriska läromedel : En brukstextanalys av två läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magnus Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :legitimering; litteraturhistoria; litteratursyn; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att studera hur litteraturhistoriska läromedel i svenska för gymnasiet legitimerar de litterära verk och författarskap de omfattar, samt även vilken litteratursyn de legitimerar. En brukstextanalytisk metod tillämpas för att studera läromedlens innehållsliga mönster, dess teman och propositioner. LÄS MER

  4. 4. Framställning av kön i svenskläromedel : en kritisk diskursanalys

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanne Nielsen; [2020]
    Nyckelord :läromedel; svenska; kön; genus; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Inledning I skollag (SFS 2010:800) och Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 reviderad 2018 (2018) står det att utbildningen ska vara jämställd och konstrueras så att alla elever ska ha samma möjligheter oberoende av kön och könstillhörighet. Läromedel utgör ofta basen i undervisningen och det är av vikt att våra läromedel följer våra styrdokument, detta för att lärare ska kunna hjälpa elever att utveckla en sund och jämställd uppfattning om kön och könstillhörighet. LÄS MER