Sökning: "svensklektion"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet svensklektion.

  1. 1. Utomhuspedagogikens inverkan på berättande texter : En empirisk studie om skapandet av berättande texter i en utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linn Johansson Dahl; Elliana Aronsson; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; green education; outdoor teaching; wilderness schooling; writing development and narrative text; Utomhuspedagogik; skrivutveckling och berättande text;

    Sammanfattning : Forskning påvisar ett flertal positiva effekter av utomhuspedagogik, såsom förbättrad fysisk hälsa och social interaktion, men utomhusundervisning i svenskämnet är i dagsläget ett område som endast studerats i begränsad omfattning. Denna studie syftar därför till att undersöka hur en svensklektion med fokus på berättande texter genomförs utomhus. LÄS MER

  2. 2. Motiverande arbetssätt i svenskundervisningen : En litteraturstudie om hur lärare arbetar i klassrummet för att främja elevers motivation och kunskapsutveckling i svenskundervisning i årskurs F-3 samt synliggöra behov av vidare forskning inom motiverande arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Michaela Karlsson; Aamanda Markstedt; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; motivation; digitala läromedel; svenskundervisning; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Val av arbetssätt är något som lärare arbetar med dagligen i skolan men vad är det som gör att lärare väljer vissa arbetssätt och inte andra? Dessa val kan påverka elever positivt men även negativt i deras syn på undervisningen. I denna litteraturstudie har vi valt att undersöka vilka arbetssätt som är främjande för elevers motivation och kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Även om jag inte hade något annat att göra, så skulle jag ändå inte läsa” : En studie av gymnasieelevers attityder till läsning av skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Emmy Schylander; [2022]
    Nyckelord :Läsning; skönlitteratur; gymnasiet; mängdträning;

    Sammanfattning : Studien undersöker huruvida ett ökat antal lästillfällen kan bidra till en förändrad attityd till läsning av skönlitteratur bland gymnasieelever. Eleverna som utgör respondenter läser Svenska 1 respektive Svenska 3, vilka får läsa 10-15 minuter i en valfri skönlitterär bok i princip varje svensklektion. LÄS MER

  4. 4. Tyst i klassen! : - En studie av ledarskap genom den muntliga interaktionen mellan lärare och elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Lennartsson; Magdalena Wahlberg; [2011]
    Nyckelord :Ledarskap; muntlig interaktion; tillsägelser; beröm; genus.;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att behandla den muntliga interaktionen som ett begränsat antal kvinnliga klasslärare i årskurs 2 har med sina elever. Syftet och studiens frågeställningar kommer att besvaras genom en triangulering. LÄS MER