Sökning: "svenskt teckenspråk"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden svenskt teckenspråk.

  1. 6. HÖRSELVÅRDENS MOTTAGANDE AV DÖVA NYANLÄNDA BARN OCH UNGDOMAR

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna Rödin; Shana Ayoub; [2020-09-16]
    Nyckelord :nyanlända; döva; barn; ungdomar; mottagande; hörselpedagog; hörselteam; migrants; deaf; children; adolescents; reception; hearing team; hearing educator;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna intervjustudie är att undersöka hur döva nyanlända barn och ungdomar med familj, tas emot av hörselteam för barn och ungdom inom Hörselverksamheten i Västra Götalandsregionen. Syftet är även att få en klarare bild av hur deras behov av stöd ser ut. LÄS MER

  2. 7. Narrativa referenter i svenskt teckenspråk

    L3-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Josephine Willing; [2020]
    Nyckelord :Narrative referents; Clause-like units; semiotic composition; Swedish Sign Language Corpus; Narrativa referenter; satsliknande enheter; semiotiska typer; svensk teckenspråkskorpus;

    Sammanfattning : Syftet med detta projekt är att få förståelse för hur ett forskningsprojekt fungerar och hur det är upplagt. Under våren 2020 har jag studerat förekomster av narrativa referenter och semiotiska typer i satsliknande enheter i svenskt teckenspråk. LÄS MER

  3. 8. Döva i arbetslivet : En studie om upplevelser av utanförskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ulrika Jansson; [2020]
    Nyckelord :Döva; döva och gravt hörselskadade; svenskt teckenspråk; arbetsliv och utanförskap;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om döva i arbetslivet. Meningen med uppsatsen är att undersöka om döva upplever sig utanför på sina arbetsplatser och i vilka situationer det uppstår. En av frågeställningarna är hur döva beskriver den språkliga interaktionen. Tidigare forskning visar att döva hamnar utanför på grund av de språkliga barriärerna. LÄS MER

  4. 9. Användning av perspektiv i svenskt teckenspråk hos hörande andraspråksinlärare

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Josephine Willing; [2019]
    Nyckelord :Second language acquisition; Swedish Sign Language; signing space; character perspective; observer perspective; mixed perspective; development of perspectives; Andraspråksinlärning; svenskt teckenspråk; teckenrummet; karaktärens perspektiv; observatörens perspektiv; blandat perspektiv; utveckling av perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur hörande vuxna andraspråksinlärare (L2) använder och utvecklar perspektiv i tre olika kategorier: karaktärens, observatörens ochblandat perspektivi svenskt teckenspråk under en tidsperiod på ett år. Målgruppens resultat har jämförts med en kontrollgrupp bestående av döva förstaspråkstalare (L1). LÄS MER

  5. 10. "Det är skitbra med cochleaimplantat och hörapparater och allt vad det är men det är också skitbra med svenskt teckenspråk" : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar kring inkluderingstrategier i svensk teckenspråkig miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aida Cesko; Ena Bahtanovic; [2019]
    Nyckelord :Swedish sign language; environment; preschool; special school; including; strategies; cochlear implants; deaf; hearing impairment; social; visual; communication; specialpedagogik; barn i behov av stöd; livslångt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this study is to qualitatively point out a variation of perceptions among the including strategies in swedish sign language environments. The environments involve both preschools and special schools, because preschools are the first step of a lifelong learning process that is coherent with schools. LÄS MER