Sökning: "svenskundervisning litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden svenskundervisning litteratur.

  1. 1. Högläsning som ett pedagogiskt verktyg : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att de arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johan Dybeck Elofsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; middle school; reading comprehension; word development; reading in school; Högläsning; mellanstadiet; läsförståelse; ordförståelse; läsning i skolan;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare på mellanstadiet använder högläsning i sin svenskundervisning på mellanstadiet. Undersökningen utfördes på en mellanstadieskola i mitten av Sverige. Studien undersökte lärarnas syfte med högläsning samt hur de använder högläsning i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Sexualitet, samtycke och relationer inom svenskundervisning : Hur Björnstad av Fredrik Backman kan användas vid arbete kopplat till läroplanen inom svenskundervisning på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för litteratursociologi

    Författare :Caroline Lodén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under 2022 ändrades läroplanerna för svensk skola och den nya läroplanen trädde i kraft under 2022. I de nya läroplanerna för gymnasiet ska det i utbildningen ingå att eleverna ska undervisas om sexualitet, samtycke och relationer. LÄS MER

  3. 3. Lyrik och dess samband med språkutveckling : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lyrik och språkutveckling i språkundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emma Lerjestam; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; lyrik; poesi; svenskundervisning; språkundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to establish how teachers work with poetry and language development within their language teaching. The study has its starting point from previous research and literature about poetry. LÄS MER

  4. 4. Graecum est, non legitur : Främmandegöringens och genrens didaktiska potential i Umberto Ecos Rosens namn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Bjälvegård; [2023]
    Nyckelord :Didactic potential; defamiliarisation; genre analysis; Umberto Eco; The Name of the Rose; Didaktisk potential; främmandegöring; genreanalys; Umberto Eco; Rosens namn;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken didaktiska potential som kan finnas i Umberto Ecos roman Rosens namn (1980) i gymnasieskolans svenskundervisning. Ansatsen är litteraturvetenskaplig och rör dels hur elever kan tänkas lära sig hantera litterära texters egenart, dels elevers användning av genreteori för att förstå romanen. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattning av litteraturstudiets syfte och kanon i svenskämnet med fokus på skönlitteratur : En fenomenografisk studie med fokus på kanonfrågan i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; kanon; gymnasieskola; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : I förarbetet till denna studie föreligger en tidigare litteraturstudie (Kalin, 2022) i vilken konstateras att viss litteraturdidaktisk forskning, däribland (Brink 1992), Persson (2007) och Dahl (2015) med sina läromedelstudier, och Helgasson (2012) med sin egen genomgång av litteraturdidaktisk forskning och debatt om kanonfrågan, alla drar en liknande slutsats – att det finns spår av en inofficiell kanon i svenskämnet. Därtill visar bland annat Larsson (2021) och Economou (2021) lärarnas inställning till en kanon i skolan genom sina studier. LÄS MER