Sökning: "svenskundervisning mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden svenskundervisning mellanstadiet.

  1. 1. Högläsning som ett pedagogiskt verktyg : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att de arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johan Dybeck Elofsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; middle school; reading comprehension; word development; reading in school; Högläsning; mellanstadiet; läsförståelse; ordförståelse; läsning i skolan;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare på mellanstadiet använder högläsning i sin svenskundervisning på mellanstadiet. Undersökningen utfördes på en mellanstadieskola i mitten av Sverige. Studien undersökte lärarnas syfte med högläsning samt hur de använder högläsning i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Mellanstadielärares uppfattning om digitala verktyg inom svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Agurell Blid; [2023]
    Nyckelord :digital tools; middle school; Swedish; education; digitala verktyg; mellanstadiet; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vilka uppfattningar svensklärare i mellanstadiet har kring digitala verktyg i undervisningen. Arbetet innefattar tidigare forskning men också en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  3. 3. Analoga och digitala texters påverkan på mellanstadieelevers läsutveckling och läsundervisningen på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hadir Shehab; Amanda Månsson; [2023]
    Nyckelord :Analogue text; digital text; literacy; reading development and Swedish education; Analog text; digital text; literacy; läsutveckling och svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eftersom vi idag lever i ett digitaliserat samhälle där litteracitet och teknologi alltmer hänger ihop, så även i skolan, har vi beslutat oss för att undersöka hur lärares uppfattningar om digital och analog läsning påverkar läsundervisningen i svenskämnet. Frågeställningarna som är tänkta att besvaras genom detta examensarbete är: Vilken betydelse har analog respektive digital läsning för elevers läsutveckling och vilken betydelse har lärares syn gällande läsning digitalt och analogt för läsundervisningen i svenskämnet? Frågeställningarna kommer att besvaras med hjälp av en kvalitativ metod, där materialet bygger på fem semistrukturerade intervjuer med mellanstadielärare i ämnet svenska. LÄS MER

  4. 4. Lärarnas attityder till att använda formativ bedömning : En studie om hur lärare använder formativ bedömning i ämnet svenska med fokus på skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Gustafsson; Joel Hagman Kadri; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; skrivutveckling; mellanstadiet; sociokulturella perspektivet; bedömning; kompetens; effektivitet; attityder; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Vår arbetslivserfarenhet är att lärares bedömning präglas i stor omfattning av summativ karaktär. Med utgångspunkt från detta är syftet med examensarbetet att undersöka vad lärare besitter för attityder, upplevelser och erfarenheter gentemot formativ bedömning i svenskundervisningen med fokus på skrivutveckling. LÄS MER

  5. 5. Att väcka eller släcka läsengagemang : En studie om lärares erfarenheter av och elevers inställning till läsning på mellanstadiet utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Elin Axén Ahl; Klaudia Kuchta; [2022]
    Nyckelord :Läsengagemang; genusperspektiv; motivation; svenskundervisning i åk 4-6; läsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att upptäcka mellanstadieelevers läsengagemang av skönlitteratur i svenskundervisningen. Studiens fokus ligger på lärares erfarenheter av och elevers inställning till läsning utifrån ett genusperspektiv. Vidare uppmärksammas lärares val av metoder i undervisningen för att skapa engagemang i läsningen. LÄS MER