Sökning: "svenskundervisning observation"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden svenskundervisning observation.

  1. 1. Läsningens gestalt: Ett utvecklingsarbete om att främja estetisk läsning i litteraturundervisning genom drama och gruppsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Linnea Linnerborg; Freja Brons; [2018]
    Nyckelord :Estetisk läsning; Läsarter; Litteraturundervisning; Litteraturreception; Litteratursamtal; Kunskap i handling; Responstexter; Svenskundervisning; Drama; Gestaltning;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete tog avstamp i diskussionen om hur litteraturundervisning i svensk skola bör utformas mot bakgrund av samtidens forskningsrön och diskussioner om elevers sjunkande läsförmåga och läsintresse. Vi identifierade den estetiska läsarten som en potentiellt fundamental faktor för att göra litteraturundervisning meningsfull. LÄS MER

  2. 2. Lärobokens funktioner - exempel från lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärande och samhälle

    Författare :Karoline Ivan; Melissa Mora; [2016]
    Nyckelord :Legitimering; legitimerande funktion; läroböcker; pedagogisk text; praktisk funktion; styrning; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att visa en aktuell bild av läroböckernas roll och funktion i grundskolan för årskurs 4-6 i det nuvarande decentraliserade styrsystemet. Synliggöra faktorer som ligger till grund för en lärares val av läroböcker samt hur dessa kommer till användning i svenskundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Hur fyra lärare arbetar med textsamtal i årskurs 4-6 : En studie om hur fyra lärare arbetar med textsamtal i syfte att bearbeta en text, samt vilka förmågor som kan utvecklas hos eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Carina Askemur; [2015]
    Nyckelord :Svenskundervisning; högläsning; läsförståelse; strukturerat textsamtal;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra lärare i grundskolan årskurs 4-6 arbetar med textsamtal i svenskundervisningen. Syftet var också att lyfta fram de förmågor som elever kan utveckla vid textsamtal samt pedagogens betydelse för textsamtalets genomförande. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER

  4. 4. Läsning i särskolan - ur ett elevperspektiv

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärande och samhälle

    Författare :Nina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Läsning; Stimulated recall; Svenskundervisning; Särskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Nina Andersson (2014) Läsning i särskolan – ur ett elevperspektiv.Speciallärarprogrammet 90hp, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola Problemområde: Undervisningen i särskolan har fått kritik för att det är för mycket fokus på omsorg istället för kunskap. LÄS MER

  5. 5. Inferno?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Andreas Andersson; [2011]
    Nyckelord :det vidgade textbegreppet; mediering; Strindberg;

    Sammanfattning : Sammandrag Det har talats om en litterär kanon som tagit stort utrymme i gymnasieskolans svenskundervisning. Detta examensarbete är en undersökning där gymnasieelever som studerar på ett praktiskt gymnasieprogram pressenteras för August Strindbergs text Inferno medierat utifrån tre olika medier. LÄS MER