Sökning: "sverigedemokraterna reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sverigedemokraterna reklam.

  1. 1. Valet 2018 - svänger du åt vänster, svänger jag åt höger : En kvalitativ semiotisk, retorisk och ideologisk analys av Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas valfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Katja Sjöblom; Sanna Staflund; [2019]
    Nyckelord :Political communication; semiotics; rhetorics; ideology; election films; political advertisement; Politisk kommunikation; semiotik; retorik; ideologi; valfilmer; politisk reklam;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på hur Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna konstruerat en av sina valfilmer inför valet 2018. Studiens syfte är att undersöka hur visuella och retoriska medel används och samverkar samt hur respektive partis ideologi tydliggörs i valfilmerna. LÄS MER

  2. 2. Makt och mening : Valfilmens kommunikativa funktion

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Caroline Ehrning; [2015]
    Nyckelord :Retorik; feministiskt initiativ; sverigedemokraterna; reklam; valfilmer; uppsala; schyman; åkesson;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Och nu blir det reklamfilm, igen! : En jämförande studie av Riksdagspartiernas valfilmer till Riksdagsvalen 2010 och 2014

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Joel Jacobsson; Andreas Hagelin; [2014]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; Reklam; Valfilm; Negativ kampanj; Bildanalys; Semiotisk analys; Språkanalys; Retorisk analys; Riksdagsval; varumärkesbyggande; varumärken; Source model; budskapsstrategi;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Första gången de politiska partierna erbjöds att köpa reklamtid av de kommersiella tv-kanalerna var i samband med EU-valet 2009. Då tv ännu är ett av de starkaste medierna är det ett effektivt sätt för partierna att nå ut med sina budskap. LÄS MER

  4. 4. Politisk TV-reklam : En jämförelse mellan partiernas valfilmer inför riksdagsvalet 2014

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Anna Ålbrink; [2014]
    Nyckelord :Politisk reklam; politisk kommunikation; valfilmer; semiotik; retorik;

    Sammanfattning : Politisk TV-reklam är ett relativt nytt fenomen i Sverige. Mot bakgrund av att partierna i reklamen helt kan styra över meddelandet och att det finns en begränsad mängd svensk forskning på området, är det intressant att undersöka vilka strategier som används. LÄS MER

  5. 5. Medierapporteringen kring sverigedemokraterna inför valet 2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Louise Nordin; [2010]
    Nyckelord :Sverigedemokrater; mediebevakning; valrörelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka mediebevakningen kring Sverigedemokraterna inför valet 2010 med utgångspunkt från Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladets nätupplagor mellan perioden 1 januari 2009 och 19 september 2010. Som en jämförelse, för att kunna se relativiteten i vad som är mycket och vad som är lite mediebevakning, valde jag att även inkludera Kristdemokraterna och Vänsterpartiet i den kvantitativa undersökningen. LÄS MER