Sökning: "swegram"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet swegram.

  1. 1. Elevers skrivfärdigheter i svenska som andraspråk före och efter reformen 2011 : En kvantitativ undersökning av textkvalitet i elevtexter från nationella prov

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ellen Persson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; textmått; elevtexter; kursplaner;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker elevtexter från nationella provet i svenska som andraspråk före och efter skolreformen 2011. Syftet med studien är att kvantitativt undersöka fyra textmått som i tidigare forskning har tytt på textkvalitet i elevtexter, då textmåtten har korrelerat med högre betyg. LÄS MER

  2. 2. Neural Network Based Automatic Essay Scoring for Swedish

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Rex Dajun Ruan; [2020]
    Nyckelord :Automatic Essay Scoring; Swedish; Linguistic Features; Machine Learning;

    Sammanfattning : This master thesis work presents a novel method of automatic essay scoring for Swedish national tests written by upper secondary high school students by deploying neural network architectures and linguistic feature extraction in the framework of Swegram. There are four sorts of linguistic aspects involved in our feature extraction: count-based,lexical morphological and syntactic. LÄS MER

  3. 3. Automatisk bedömning av SFI-texter : Korpusbyggnad och analys av texter från slutprov i SFI D

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Catarina Lindberg Rios; [2020]
    Nyckelord :korpusbyggnad; kvantitativ textanalys; swegram; automatisk bedömning; SFI;

    Sammanfattning : Bedömning av skrivna elevtexter är en komplicerad och tidskrävande process som lärare ägnar en avsevärd tid åt. I denna undersökning studeras om automatisk bedömning med hjälp av analysverktyget Swegram kan ge stöd i bedömningen av elevtexter. LÄS MER

  4. 4. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Kristina Svenungsson; Åsa Tyni; [2020]
    Nyckelord :pupil text; narrative text; textual analysis; handwriting; writing education; primary school; secondary school; digitala verktyg; iPad; skriva för hand; skrivundervisning; berättande text; elevtexter; textanalys; kvantitativ textanalys; mellanstadiet; mellanåren; Swegram;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER

  5. 5. Vad krävs för ett E? : En jämförande studie över sva-elevers språkliga behärskning utefter kvantitativa textmått.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Mårten Holmström; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella provet; likvärdig bedömning; gymnasiet; komvux; kvantitativa textmått; kön; textgenre;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ifall det finns någon skillnad i andraspråkselevers språkliga behärskning beroende på om de studerat på gymnasiet eller komvux. Detta diskuteras i kombination med det varierande undervisningsupplägget mellan de två skolformerna. LÄS MER