Sökning: "sydafrika språk"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sydafrika språk.

  1. 1. Pedagogers arbete med språkutveckling hos flerspråkiga barn. : Studien baseras på pedagoger i Sydafrika som lär ut i Grade R.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jeanette Lundmark; [2018]
    Nyckelord :Pre-school; language; indoor environment; artefacts; language development; South Africa; sociocultural perspective; förskola; språk; inomhusmiljö; artefakter; språkutveckling; Sydafrika; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I den här texten beskriver jag min studie om hur fyra olika Grade R-pedagoger i Sydafrika arbetar med barns språkutveckling, vilka metoder och artefakter de använder samt varför. Under utbildningen till förskollärare har vi fått lära oss vikten av den pedagogiska verksamhetens miljö, den ska bland annat vara stimulerande och inspirera barn till att utforska och lära (Skolverket, 2016). LÄS MER

  2. 2. The Goal of Literacy Teaching - to Complete School or to Make a Change? A Critical Analysis of Literacy Teaching in Multilingual Classrooms in South Africa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nicole Krstic; Nikki Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Access; bilingualism; critical literacy; design; diversity; education; English; language; literacy; literacy teaching; meaning-making; multilingualism; power; South Africa; teaching; engelska; flerspråkighet; kritisk litteracitet; kritiskt textarbete; läs- och skrivförmåga; läs- och skrivundervisning; makt; meningsskapande; mångfald; språk; språkundervisning; Sydafrika; tillgång; tvåspråkighet; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : This qualitative minor field study is conducted in a multilingual public secondary school in the Eastern Cape province of South Africa. The aim is to analyse the literacy teaching from a critical literacy point of view and to gain new perspectives on how to work with literacy in multilingual classrooms in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Utländsk direktinvestering i Sydafrika : En kvalitativ studie om risker och kulturella skillnader ur svenska företags perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Abrahamsson Rikard; Henric Skjäl; [2017]
    Nyckelord :Foreign Direct Investment; risker; språk och kulturella skillnader;

    Sammanfattning : Den snabba utvecklingen i kombination med den goda ekonomiska möjligheten är en bidragande orsak till att allt fler företag söker sig till tillväxtmarknader och specifikt att genomföra en utländsk direktinvestering i. Sydafrika är ett exempel på en tillväxtmarknad som blivit ett populärt mål för utländska direktinvesteringar. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i matematikundervisningen : En kvalitativ studie av Sydafrikanska lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Bibben Nordblom; [2015]
    Nyckelord :Sydafrika; flerspråkighet; grundskola; matematik; undervisning; kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att skapa en vidare förståelse av flerspråkig undervisning genom att undersöka hur lärarna i studien uppfattar elevers lärande i matematik samt hur de undervisar flerspråkiga elever inom ämnet matematik.   Lärande och undervisning i matematik hör tätt samman med språket. LÄS MER

  5. 5. Mina elever är mina resurser : En jämförelse av hur verksamma lärare arbetar med läsundervisning i Sverige och Sydafrika

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Sanna Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :PIRLS; reading; literacy; teaching; Swedish schools; South African schools; young learners; CAPS; LGR 11.; PIRLS; läsning; läsförståelse; undervisning; svensk skola; sydafrikansk skola; lägre åldrarna; CAPS; LGR 11;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the teaching of literacy in two schools in different countries, South Africa and Sweden. The basis for the comparison was the decline of the two countries in the international PIRLS assessment. LÄS MER