Sökning: "syfte med läsläxa"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden syfte med läsläxa.

  1. 6. Fenomenet läsläxa : En kvalitativ studie om årskurs 1-3 lärarnas erfarenheter kring fenomenet läsläxa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Bengtsson; Emmie Arvidsson; Viktoria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Läsläxa; läxa; elev; grundskola; läsutveckling; mängdträning; hemförhållande; läxhjälp;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka åtta verksamma lärares erfarenheter, syfte och utformning av läsläxan. Läsläxan har en lång tradition i skolan, vilket gör att flera lärare idag ser den som ett självklart komplement till skolan. LÄS MER

  2. 7. ”Jag tycker det är roligt att läsa” : En empirisk studie om hur läsläxan kan påverka elevers läsintresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alice Johansson; Elin Ek; [2022]
    Nyckelord :Read; reading; reading homework; reading interest; motivation; Läsa; läsning; läsläxa; läsintresse; motivation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka elevers läsintresse och vilket samband det kan ha med deras läsläxa. Resultatet grundar sig på kvalitativa intervjuer från 16 elever och två lärare från två olika skolor. LÄS MER

  3. 8. Hur arbetar lärare med ABC-klubbens böcker? : En studie om lärarnas arbete kring ABC-klubbens böcker med hänsyn till mångfald och familjekonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angelica Pettersson; Fidélia Sengulane-Linnman; [2021]
    Nyckelord :ABC-klubben; arbetssätt; familj; familjekonstellationer; mångfald; normer;

    Sammanfattning : Vår studie handlade om lärarens arbetssätt med ABC-klubbens läromedel. Vårt syfte var att ta reda på hur lärare arbetar med läromedlet, hur lärare tar sig an en klass som har mångfald och vad eleverna säger om böckerna. LÄS MER

  4. 9. Träna, träna, träna - tiden räcker inte till : En studie om lärares uppfattningar om läsläxa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Malmberg; Sara Stensils; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; läsläxa; intervju; grundskollärare; didaktiska frågor; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares uppfattningar om arbetet med fenomenet läsläxa. Studien grundade sig i den teoretiska utgångspunkten fenomenografi och de didaktiska frågorna vad, hur, varför och villkor. LÄS MER

  5. 10. Är läsläxan nödvändig? : En kvalitativ studie om vad 5 lärare i årskurs 1 anser om läsläxan och dess betydelse för eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Jonasdottir; Emma Fernros; [2020]
    Nyckelord :Läsläxa; läsflyt; läsförståelse; läsinlärning; läsläxans syfte; konkret arbetssätt; möjligheter och hinder; motivering; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på 5 verksamma lärares syn på läsläxa i årskurs 1 samt hur lärarna arbetar med läsläxa och hur de motiverar elever och vårdnadshavare till läsning. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer och erhållit svar som har svarat på våra forskningsfrågor och som har bidragit till studiens resultat. LÄS MER