Sökning: "syfte med skapande verksamhet"
Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden syfte med skapande verksamhet.
1. Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är viktiga inom fritidshemmets verksamhet (Skolverket, 2022). Lärare och personal från de olika verksamheterna möts och ska samverka och ge eleverna samma möjligheter till lek och lärande utan att eleverna utsätts för diskriminering (Svaleryd & Hjertson, 2018; SFS: 2018:1197; Skolverket, 2022). LÄS MER
2. ”Det som har skett kan jag inte glömma” – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: motivval, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER
3. Meningsfull fritid - enligt vem? : En kvalitativ studie grundad ur elevers perspektiv av meningsfull fritid inom fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Meningsfull fritid är ett centralt begrepp i fritidshemmets verksamhet och berör i hög grad eleverna, då det är deras fritid som det handlar om. Trots det, samt att elevernas intressen och behov ska styra verksamheten, finns förhållandevis lite forskning om meningsfull fritid som belyser elevers perspektiv inom fritidshemsverksamheten. LÄS MER
4. ”Det som har skett kan jag inte glömma" – Arpilleras i exil av Cecilia Valdés och Salvador Allende-kommitténs ateljé
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Studien undersöker relationen mellan skapandet av arpilleras och erfarenheten av exil utifrån konstnären Cecilia Valdés och den politiska och konstnärliga organisationen Salvador Allende-kommitténs ateljé. I relation till exil behandlar frågeställningarna följande ämnen: mottival, skapandets syfte för individen i exil och exilens påverkan på den skapande erfarenheten. LÄS MER
5. "Inte en egen liten ö" : Ett arrangemangsteoretiskt perspektiv på skolbibliotekets roll för elevers läsvanor
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Problemställning och syfte: Undersökningen rör vilken roll skolbiblioteket spelar för elevers läsvanor och vilka förutsättningar som krävs för att bidra till elevers medborgerliga bildning. Syftet är att skapa förståelse för skolbibliotekets verksamhet, som institution inom det svenska skolsystemet, och dess roll för bildning genom utveckling och etablering av gymnasieelevers läsvanor. LÄS MER