Sökning: "syfte problemformulering skola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden syfte problemformulering skola.

  1. 1. Biomimetiskt ventilationssystem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära; Lunds universitet/Avdelningen för Byggnadsfysik; Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi; Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper

    Författare :Hugo Landin; Bamdad Mashreghi; [2020]
    Nyckelord :Biomimikry; Biomimetik; Termitventilation; Ventilation; Laggarberg skola; Biomimicry; Biomimetics; Termite-ventilation; Laggarberg school; Eastgate Centre; Council House 2; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Titel: Biomimetiskt ventilationssystem Författare: Bamdad Mashreghi & Hugo Landin Handledare: Urban Persson, Lunds Tekniska Högskola Examinator: Anne Landin, Lunds Tekniska Högskola Problemformulering: Hur varierar prestandan hos ett biomimetiskt inspirerat ventilationssystem av typen termitventilation beroende av klimatet byggnaden är belägen i? Vilka är skillnaderna mellan ett biomimetiskt ventilationssystem inspirerat av termitstackar och utformningen av konventionella ventilationssystem? Syfte: Arbetets syfte är att genom litteraturstudier och intervjuer undersöka hur byggnader med termitventilation fungerar i olika klimat och förhåller sig till konventionella ventilationssystem. Metod: Insamling av information sker huvudsakligen från litterära publikationer och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Lärare lär varandra lära- en kvalitativ studie om lärares inställning till sambedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Persson; Beatrice Aguilar; [2018]
    Nyckelord :elevers skrivutveckling; formativ och summativ bedömning; kvalitativa intervjuer; likvärdighet; lärares perspektiv; sambedömning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att skapa förståelse för lärares inställning till sambedömning och vilka faktorer som kan påverka inställningen. Undersökningen ämnar också att undersöka vad lärare kan se för syfte med sambedömning och utifrån detta föra en diskussion om hur och varför sambedömning genomförs i skolan. LÄS MER

  3. 3. Huvudmannens styrning inom fyra grundskolor i Göteborg stad –En jämförelsestudie kring styrningsskillnader mellan fristående och kommunala skolor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Billger; [2016-01-22]
    Nyckelord :Kommunal skola; Fristående skola; Huvudmannaskap; Organisation; Styrning; New Public Management; Byråkrati;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Under 1990-talet genomfördes flera reformer inom det svenska skolväsendet som bland annat ledde till att kommunen tog över ansvaret för de statliga skolorna och fristående aktörer tilläts bedriva skolverksamhet. Idag är den svenska skolans styrning ett hett ämne för debatt och allt fler röster höjs om att återigen förstatliga skolan för att vända de nedåtgående resultaten. LÄS MER

  4. 4. Vad barnen får se : En kvantitativ innehållsanalys av Lilla Aktuellts nyhetsurval 2015

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Kingdal; Magnus Råström; [2016]
    Nyckelord :Lilla Aktuellt; nyhetsurval; barnjournalistik; nyhetsvärdering; kvantitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Medier påverkar människors tyckande och tänkande genom vad de väljer att visa för tittarna. Barn och unga blir i dag medieanvändare i mycket yngre åldrar än tidigare generationer. Syftet med undersökningen var att undersöka Lilla Aktuellts nyhetsurval under 2015. LÄS MER

  5. 5. Varierad matematikundervisning : -laborativ och läroboksbunden undervising

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Rebecca Meszaros; Arnela Osmanovic; [2014]
    Nyckelord :Abstrakt-; konkret-; laborativ-; läroboksbunden- och varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att kartlägga om en varierad matematikundervisning leder till en skola för alla, samt hur detta val av arbetssätt påverkar undervisningen. Möjligheter och hinder med läroboksbunden respektive laborativ matematikundervisning har belysts. LÄS MER