Sökning: "syftesdriven kommunikation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden syftesdriven kommunikation.

  1. 1. Hur upplever svenska millennials syftesdriven marknadsföring annorlunda, när det kommer från lokala kontra globala varumärken?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Särnell; Pontus Carlén; Åsa Sturesson; [2021]
    Nyckelord :Marknadsföring; Syfterdriven marknadsföring; Syfterdriven kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Kurs: ​FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Pontus Carlén, Åsa Sturesson, Anton Särnell Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelord: Syftesdriven marknadsföring, Anknytning, Komparativ fördel, Varumärkeskapital, Misslyckande, Statistiskt signifikant Syfte: Syftet med denna studie var att utvärdera om unga svenska konsumenter skulle uppfatta lokala varumärken i ett annat ljus jämfört med globala varumärken när de utövade syftesdriven marknadsföring. Metod: Genom att använda definitionerna av Alden et al (2013) representerade SAS det lokala varumärket medan Gillette representerade det globala varumärket. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesuppbyggnad : Via syftesdriven marknadsföring?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jenny Westin; Erik Dilexit; [2019]
    Nyckelord :Branding; Purpose-driven marketing; CSR; Communication; Varumärkesbyggande; Syftesdriven marknadsföring; CSR; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur företag arbetar för att bygga upp sitt varumärke via syftesdriven marknadsföring. Studien kommer granska företagens kommunikation och CSR-arbete för att på så vis utreda om företagen använder sig av syftesdriven marknadsföring. LÄS MER

  3. 3. Normbrytande reklam idag : Ett branschperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Imane Asry; Kamran Azad Khan; [2017]
    Nyckelord :Normbrytande; normkritisk; reklambyråer; Stereotypisk Inkluderande; Representativ; Reklambransch; inkludering; marknadsföring; reklam;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att identifiera hur normbrytande reklam används som verktyg i företags marknadskommunikation. Som en del i syftet undersöks även vilka konsekvenser detta får för företag och dess kunder. Metod: För att uppfylla syftet genomfördes studien med en kvalitativ forskningsstrategi där fenomenologi tillämpades. LÄS MER

  4. 4. The possibilities and risks of values-based marketing

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Lisa Lindqvist; [2017]
    Nyckelord :syftesdriven; marknadsföring; kommunikation; värderingsstyrd;

    Sammanfattning : Studien undersöker möjligheterna med syftesdriven marknadsföring för att stärka ett varumärke och bidra till ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart samhälle samt riskerna för att möta opposition eller skada varumärket. Syftesdriven marknadsföring är en term som har vuxit fram inom den svenska kommunikationsbranschen under de senaste åren och har grundidén att företag ska bidra till ett mer hållbart samhälle genom att kommunicera sina värderingar utifrån deras värdegrund. LÄS MER

  5. 5. På kvinnornas sida? Hur unga kvinnor upplever reklam med feministiska och normbrytande budskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Karolina Jakstrand; [2017]
    Nyckelord :Purpose-driven advertising; commodified feminism; norm-breaking advertising; ideals; empowerment; Stuart Hall; the male gaze; objectification; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study investigates how young women experience and understand purpose- driven advertising with feminist and norm-breaking messages, and the conse- quences of their perception regarding the ideal body. The phenomenon is exempli- fied by the use of three current campaigns from 2016, all of which say that they have a woman-promoting message. LÄS MER