Sökning: "syftesformulering"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet syftesformulering.
1. Utomhuspedagogik inom biologins artkunskap : Påverkan och utveckling på elevers lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Genom följande studie undersöks hur utomhuspedagogik påverkar elevernas inlärningsprocess inom artkunskap i ämnet biologi. Lärandeobjekten för studien är olika typer av mossor och lavar. Studiens syfte är att undersöka hur utomhuspedagogik bör utformas för att utveckla elevers lärande i artkunskap i ämnet biologi. LÄS MER
2. Hur reproduceras forntiden för lågstadieelever? : En kritisk diskursanalys av innehållet i SO-läroböcker för årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Läroböcker i historia liksom historieämnet i en mer generell bemärkelse uttrycker en reproduktion och ett selektivt urval av den historia som anses vara relevant för historieundervisningen i skolan enligt den rådande historiekulturen. Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur en del av denna historia reproduceras i läroböcker avsedda för lågstadieelever. LÄS MER
3. Mäklarveteraners motivation och personlighet : En tvärsnittstudie kring de fastighetsmäklare som varit i branschen längst
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Mäklarveteraners motivation och personlighet Nivå: Kandidatuppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Johanna Linder och Arshia Motamedi Handledare: Jonas Kågström Datum: Maj 2021 Syfte: Syftet med denna studie är att analysera mäklarveteraners motivation och personlighet. Metod: Studien har tillämpat en kvantitativ forskningsansats och ett deduktivt förhållningssätt har praktiserats. LÄS MER
4. Kampen att hantera ansvar : En grundad teori om livet med borderline
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Diagnosen borderline är förknippad med förutfattade meningar om hur individer med diagnosenär. Förståelsen för diagnosen borderline är sprungen ur ett psykiatriskt utifrånperspektiv somkan sägas definiera individen utifrån de symtomkriterier som föreligger. LÄS MER
5. Varför har man Bild i skolan? : En undersökning om elevers uppfattningar om bildämnet och hur dessa överensstämmer med kursplanen för Bild
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar niondeklassare har om bildämnet och hur dessa relaterar till bildämnets syftesformulering. De två frågeställningar som ställdes var 1) vilka inställningar har elever i årskurs 9 till bildämnet idag? och 2) är elever i årskurs 9 medvetna om varför man har Bild i skolan? För att besvara dessa frågor genomfördes en enkätundersökning. LÄS MER