Sökning: "syftet med sångstund på förskolan"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden syftet med sångstund på förskolan.
1. Varför TAKK? : Hur rektorer/biträdande rektorer resonerar kring arbetet med TAKK i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är ett sätt att öka barns språkutveckling och stödja barn i sina kommunikativa funktioner, genom att göra teckenrörelser i kombination med det talade språket. TAKK är en metod som används i många förskolor i Sverige, och därmed har ett växande intresse för forskning kring TAKK uppstått. LÄS MER
2. Musik som ett läranderedskap för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om hur musik kan ge stöd till barns språkutveckling och vilka vinster som kan erhållas genom att tillämpa olika musikmetoder vid musiksamling med barnen i förskolorna. Syftet med uppsatsen är att undersöka musikens olika roller i förskolan med fokus på musik som verktyg i lärande för förskolebarns språkutveckling. LÄS MER
3. Ges alla en ärlig chans att finna sin sångröst? - Om röstlägets betydelse i förskolans sångstund.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte,I vår undersökning vill vi ta reda på om barn främjas av att sjunga i ett för barn anpassat röstläge, gentemot i ett röstlägeanpassat efter en vuxen persons förutsättningar.För att konkretisera vårt syfte har vi formulerat tre frågor:* främjas barns deltagande i sången av ett för dem anpassat röstläge?* Främjas barnens förmåga att följa en melodi i ett för dem anpassat röstläge?* Finner barn det mer lustfyllt att sjunga i en tonart anpassad efter deras röstläge?Vi undrar om ett för barn dåligt anpassat röstläge kan försvåra för barnen att finna sina sångröster och i förlängningenbidra till att de börjar betrakta sig som ickesångare när de växer upp. LÄS MER