Sökning: "symbol matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden symbol matematik.
1. Likhetstecknet = en svårbegriplig symbol : En systematisk litteraturstudie om missuppfattningar och undervisningsstrategier kring likhetstecknet i lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie fokuserar på likhetstecknet och syftar till att beskriva vanliga missuppfattningar elever i årskurs 1–3 kan ha kopplat till likhetstecknet samt hur lärare kan undervisa för att motverka dessa missuppfattningar. 16 vetenskapliga artiklar har noggrant och strukturerat analyserats för att på ett tillförlitligt sätt sammanfatta forskningen för att besvara syftet och frågeställningar. LÄS MER
2. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER
3. Uppgiften var bra för då behöver man inte tänka på bara ett sätt : Elevperspektiv på problemlösning och öppna matematiska problem
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här empiriska studiens syfte var att undersöka lågstadieelevers upplevelser med att arbeta med öppna matematiska problem genom intervjuer, samt att skapa en större förståelse för hur elever kan lösa dessa typer av uppgifter med hjälp av representationer och lösningsstrategier. Datan har analyserats utifrån en kvalitativ tematisk analys. LÄS MER
4. En komparativ läromedelsanalys av ämnesinnehåll och representationer i matematik utifrån det nationella bedömningsstödet : utifrån det nationella bedömningsstödet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : De flesta läromedel som används i svensk skola tar sin utgångspunkt från det centrala innehållet och kunskapskraven som står i läroplanen för ämnet matematik. När läromedlet i matematikundervisningen utgör en stor del av elevers kunskapsutveckling uppstår frågan om läromedlen skapar rätt förutsättningar och utgör en grundläggande kunskapsutveckling för eleverna. LÄS MER
5. Differentierad matematikundervisning - tre lärarhandledningars stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I den här studien har vi undersökt hur tre lärarhandledningar inom matematik för årskurs ett stödjer läraren i genomförandet av en differentierad undervisning. Analysen har utgått från de tre olika områdena samarbetsformer, representationsformer och nivåanpassningar. LÄS MER