Sökning: "symbol matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden symbol matematik.

  1. 1. Likhetstecknet = en svårbegriplig symbol : En systematisk litteraturstudie om missuppfattningar och undervisningsstrategier kring likhetstecknet i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Moa Grevesmühl; Anna Eriksdotter; Tilda Hagmo; [2024]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; missuppfattningar; matematikundervisning; lågstadiet; operationell; relationell; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie fokuserar på likhetstecknet och syftar till att beskriva vanliga missuppfattningar elever i årskurs 1–3 kan ha kopplat till likhetstecknet samt hur lärare kan undervisa för att motverka dessa missuppfattningar. 16 vetenskapliga artiklar har noggrant och strukturerat analyserats för att på ett tillförlitligt sätt sammanfatta forskningen för att besvara syftet och frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fast; Lisa Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; matematisk ekvivalens; missuppfattningar; matematikinlärning;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  3. 3. Uppgiften var bra för då behöver man inte tänka på bara ett sätt : Elevperspektiv på problemlösning och öppna matematiska problem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Bianca Kulenovic; Hanna Olsson; Josefin Trege Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; öppna matematiska problem; problemlösningsuppgift; upplevelser; strategier; representationer;

    Sammanfattning : Den här empiriska studiens syfte var att undersöka lågstadieelevers upplevelser med att arbeta med öppna matematiska problem genom intervjuer, samt att skapa en större förståelse för hur elever kan lösa dessa typer av uppgifter med hjälp av representationer och lösningsstrategier.  Datan har analyserats utifrån en kvalitativ tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. En komparativ läromedelsanalys av ämnesinnehåll och representationer i matematik utifrån det nationella bedömningsstödet : utifrån det nationella bedömningsstödet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Arvidsson; Evelina Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Representationer; matematik; läromedel; bedömningsstöd.;

    Sammanfattning : De flesta läromedel som används i svensk skola tar sin utgångspunkt från det centrala innehållet och kunskapskraven som står i läroplanen för ämnet matematik. När läromedlet i matematikundervisningen utgör en stor del av elevers kunskapsutveckling uppstår frågan om läromedlen skapar rätt förutsättningar och utgör en grundläggande kunskapsutveckling för eleverna. LÄS MER

  5. 5. Differentierad matematikundervisning - tre lärarhandledningars stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Andersson Shuan; Puck Engström; [2023]
    Nyckelord :Differentiering; lärarhandledning; matematik; samarbetsformer; representationsformer.;

    Sammanfattning : I den här studien har vi undersökt hur tre lärarhandledningar inom matematik för årskurs ett stödjer läraren i genomförandet av en differentierad undervisning. Analysen har utgått från de tre olika områdena samarbetsformer, representationsformer och nivåanpassningar. LÄS MER