Sökning: "symboler böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden symboler böcker.

  1. 1. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  2. 2. Multimodala texter i skolan : En multimodal läromedelsanalys av läseböcker i svenskämnet för årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Malmberg; Sara Stensils; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; läseböcker; multimodal läromedelsanalys; designteoretiskt multimodalt perspektiv; grundskolan; svenskämnet; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap om hur modaliteter samspelar i analoga läseböcker för årskurs två i svenskämnet samt hur dessa böcker kan utgöra didaktiska resurser i ett multimodalt arbete. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i sociosemiotiken samt ett designteoretiskt multimodalt perspektiv på lärande. LÄS MER

  3. 3. Tidig litteracitet : den fysiska miljön för de yngsta barnen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Bengtsson; Sandy Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :tidig litteracitet; matteuseffekten; fysisk miljö; litteracitetsfrämjande;

    Sammanfattning : Kunskaper inom litteracitet är en förutsättning för att kunna delta aktivt i ett demokratiskt samhälle (Björklund, 2008, s. 18). Barton (2007) för samman sociokulturell teori och utvecklingsekologisk teori och förklarar att litteracitet är ett lärande som sker mellan människor och den omgivande miljön. LÄS MER

  4. 4. En läromedelsanalys i matematik i årskurs 1–3 : - en kvalitativ studie med fokus på klockan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Daniel Hallgren; Amina Cehajic; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klockan har visat sig medföra svårigheter för eleverna att förstå eftersom den i grunden bygger på ett sexbas decimaltalsystem (talbas 60) och därmed frångår det 10-bassystem som är allmänt känt och förekommer i grundläggande skolmatematik. Detta ställer krav på dagens läromedel att tillhandahålla ett material som på olika sätt skapa förutsättningar för lärande inom området klockan. LÄS MER

  5. 5. Högläsning för yngre barns språkutveckling : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Asma Rouhi; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskolan; pedagoger; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskap om pedagogers, i detta fall förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter om högläsning i relation till yngre barns språkutveckling. Metoden som användes för datainsamling var enskilda intervjuer med fem pedagoger. LÄS MER