Sökning: "symboler barn"

Visar resultat 21 - 25 av 65 uppsatser innehållade orden symboler barn.

  1. 21. Högläsning i förskolan : Hur påverkas barns litteracitetsförmåga?

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Clewemar Andersson; [2018]
    Nyckelord :boksamtal; children’s literacy; dialog; didaktik; förskola; högläsning; reading aloud; sociokulturellt perspektiv; vuxenstöd;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vad tidigare forskning sagt och vad som sägs om litteraturens betydelse och användningsområden i förskolans verksamhet. Frågeställningarna är: Vilken betydelse har litteraturen och högläsningen för barns utveckling av språket?, Hur kan vuxna påverka barnens literacyutveckling? och Hur kan boksamtal utformas i förskolan?   Ett av de återkommande begrepp som beskriver barns lärande och utveckling av skriftspråket är litteracitet, eller engelskans literacy. LÄS MER

  2. 22. Hur föräldrar hanterar sin sorg efter förlusten av ett barn : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Malin Wallander; Marta Walter; [2017]
    Nyckelord :Bereavement; Parents; Grief; Coping; Literature review; Förlust; Föräldrar; Sorg; Coping; Litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att förlora ett barn är det värsta tänkbara som kan ske i livet. Sorgen som kommer med förlusten är tid- och energikrävande. Många förlustdrabbade föräldrar klarar av hanteringen av sorgen vid förlusten, men många föräldrar gör det inte. LÄS MER

  3. 23. TAKK : EN KVALITATIV STUDIE OM HUR PEDAGOGER ARBETAR MED TECKEN.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabela Cunha Gatica; Jennifer Fagerstig Halemba; [2017]
    Nyckelord :Förskola; TAKK; Tecken som stöd; Tecken som AKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning:Kommunikation kan ske på flera olika sätt. Barn utvecklar en förståelse i sin omgivning och genom att språket utvecklas i interaktion med andra barn och vuxna. Förskolans verksamheter strävar efter att anpassa verksamheten där alla barns behov samt förutsättningar blir tillgodosedda. LÄS MER

  4. 24. Utsatthet och stöd på boenden för ensamkommande barn och unga - en studie om upplevelser utifrån boendeform och kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Anna Lindeus; Marie Sjöström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva ensamkommande barn och ungas upplevelse av stöd och utsatthet utifrån boendeform och kön. Vidare är syftet att skapa en förståelse för hur eventuella skillnader i upplevelse uppkommit med hjälp av ekologiskt perspektiv, symbolisk interaktionism och genus. LÄS MER

  5. 25. "Det ser ut som ett äpple som är upptuggat" : En studie om hur barn tolkar grafiska symboler och hur förskollärare undervisar om symboler.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Samuelsson; Olivia Stamborg Fridlund; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskolebarn; förskollärare; ikoner; grafiska tecken; symboler; kommunikativa symboler;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskolebarn tolkar och förstår symbolers kommunikativa funktioner. Vidare syftar studien till att generera kunskap om hur förskollärare kan stötta barns symbolförståelse i förskolans verksamhet. Specifikt avser studien att besvara följande frågor: 1. LÄS MER