Sökning: "symboler betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden symboler betydelse.

  1. 1. Gemenskapsbyggande och vardagsflykt : En kulturantropologisk uppsats om den svenska ishockeyns supporterkultur

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Adam Groth; [2024]
    Nyckelord :ishockey; liminalitet; communitas; hejarklack; hierarki; jämlikhet; symboler.;

    Sammanfattning : Uppsatsen studerar supporterkulturen inom svensk ishockey ur ett kulturantropologiskt perspektiv. Baserat på deltagande observationer, sensorisk etnografi och semistrukturerade intervjuer under två månaders tid, behandlar uppsatsen hur den sociala kulturen i form av gemenskap och gemenskapsbyggande i Leksands IF och Brynäs IF:s hejarklackar utformas. LÄS MER

  2. 2. Punk's not dead! : En kvalitativ intervjustudie kring meningsskapande inom volontärarbete på punkfestival.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Simone Sabato; [2023]
    Nyckelord :Ritualer; kollektivt medvetande; kollektivitet; punk; subkultur; volontärarbete; musikfestival;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka drivkraften bakom volontärarbete på punkfestival. Frågeställningarna innefattar vad punken som subkultur har för betydelse och hur gemenskap bildas inom volontärarbete. Studiens empiri består av fyra kvalitativa intervjuer med individer som har erfarenhet av volontärarbete på punkfestivaler. LÄS MER

  3. 3. När orden inte räcker till : En studie om olika representationsformers betydelse för att synliggöra matematiken i grundskolans matematikundervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Rehnberg; Olsson Kerstin; [2023]
    Nyckelord :konkret material; matematikundervisning; representationsformer; räknemetoder och taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att få mer kunskap om hur lärare kan synliggöra matematiken i sin undervisning i grundskolan, med hjälp av olika representationsformer. Vi valde semistrukturerade intervjuer som metod och 12 legitimerade och verksamma lärare deltog. LÄS MER

  4. 4. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fast; Lisa Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; matematisk ekvivalens; missuppfattningar; matematikinlärning;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  5. 5. GemEnsam Interaktion : - En kvalitativ studie om ensambarn och deras upplevelse i sociala interaktioner

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Sköldkvist Appelgren; Amanda Ståhlberg; [2023]
    Nyckelord :Only child; social interactions; relations; childhood; Ensambarn; sociala interaktioner; relationer; uppväxt;

    Sammanfattning : Interaction skills are developed with other people and enable the ability to take in the perspectives of others as well as the ability to develop oneself. This should therefore mean that an individual who grows up with fewer people around them may find that it takes practice and effort to develop their social skills. LÄS MER